We leggen de Willendriesstraat, Kerselaarstraat, Perelaarstraat, Prinsenhoekstraat, Prinsenveldstraat en een stukje van de Leuvensesteenweg opnieuw aan. We gaan voor een klimaatvriendelijk ontwerp. Tegelijkertijd zorgt Pidpa voor een nieuwe riolering. En ook Infrabel gaat aan de slag in de buurt.
Samen denken
In juni 2023 organiseerden we een infomoment voor de buurt. Daar was iedereen doorlopend welkom tussen 17-20u. Ook Pidpa was erbij. Bekijk hun presentatie.
De opmerkingen die we van bewoners ontvingen, lijstten we op in een document. Dat kan je hier raadplegen. We gingen al aan de slag met de feedback, maakten het finale ontwerp op en zochten een aannemer.
In juni 2024 hielden we een infomoment over de start en het verloop van deze werken. De presentatie kan je hier bekijken.
Plannen
Infrabel
In de buurt is er een spoorweg. Infrabel wil de oversteek vervangen door een fietstunnel. Dit zal voor veiligere situaties zorgen.
Daarnaast is de brug over de Barebeek, ter hoogte van de Barebeekstraat, versleten. Opdat de woningen in de Heerweg vlot bereikbaar blijven, werd de brug vernieuwd.
Pidpa: gescheiden riolering
Momenteel is er nog geen riolering in de straten. Hierdoor belandt het afvalwater via grachten in de Barebeek. Om dit op te lossen, komt er een gescheiden riolering. Bij een vernieuwing of aanleg van de riolering is die scheiding trouwens verplicht door de Vlaamse Overheid. Het afvalwater kunnen we daardoor afvoeren naar een installatie dat rioolwater zuivert. Het regenwater proberen we zoveel mogelijk op te vangen in de bestaande, nieuwe grachten. Dat kan zo vertraagd afgevoerd worden naar de Barebeek.
Voor de straatbewoners wil dit zeggen dat elke woning twee rioleringsbuizen nodig heeft. Zo kan de aannemer op zijn beurt tijdens de nieuwe aanleg van de straat de buizen aansluiten op de gescheiden riolering. Om de straatbewoners te helpen bij de aanleg van twee aparte buizen, bieden we samen met Pidpa een gratis deskundige aan. Die zal langskomen om samen te bekijken hoe je dit best aanpakt. De deskundige zal rechtstreeks contact opnemen.
Daarnaast voorzien we een vergoeding in de kosten die hierbij kunnen komen kijken.
Willendriesstraat
In de Willendriesstraat komt deels beton, om het comfort van fiets- en autoverkeer te verhogen, en deels een waterdoorlatende verharding. We gebruiken de kasseien uit de weg opnieuw voor de aanleg van parkeerplaatsen en opritten.
Want er komen nieuwe parkeerplaatsen naast de weg en we voorzien uitwijkzones voor groter, kruisend verkeer. Hier zorgen we ook voor een waterdoorlatende verharding. De bestaande grachten zullen breder worden
Na de heraanleg zal de straat deel uitmaken van de zone 30 die al in de omliggende straten geldt.
Kerselaarstraat en Perelaarstraat
We leggen nieuwe grachten aan in de berm. Zo kunnen we regenwater veel beter opvangen en kan het uiteindelijk rustig in de grond sijpelen. Waar geen plaats is voor nieuwe grachten zullen de bermen werken als infiltratieberm, waardoor regenwater zo naar de groene zone ernaast stroomt.
We leggen de wegen opnieuw aan in beton, met een strook grasbetontegels ernaast. Zo kunnen ook bredere voertuigen nog steeds door, maar kan ook hier het regenwater nog goed in de grond sijpelen.
Na de werken worden de Kerselaarstraat en Perelaarstraat enkelrichting voor de veiligheid. We leggen de opritten van de huizen opnieuw aan met waterdoorlatende verharding tot aan de grens tussen het openbaar domein en de privé-domeinen.
Prinsenhoekstraat
In de Prinsenhoekstraat komt er een nieuwe asfalt, maar die beperken we tot wat nodig is voor een goede doorgang. Er zullen heel wat plantvakken bij komen. We leggen de opritten van de huizen opnieuw aan met waterdoorlatende verharding tot aan de grens tussen het openbaar domein en de privé-domeinen.
Prinsenveldstraat
Hier wordt een nieuwe asfaltlaag aangelegd tot waar de riolering vernieuwd wordt.
Leuvensesteenweg
Op het stukje Leuvensesteenweg tussen de Prinsenveldstraat en de Berkenlaan zullen we gescheiden riolering aanleggen. Ook zorgen we, in samenwerking met Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), voor veilige fietspaden, meer ruimte voor water en maken we de bushaltes toegankelijker. Dit betekent bijvoorbeeld dat het perron hoger ligt zodat er geen opstap meer is om de bus op te geraken. Ter hoogte van de Willendriesstraat komt een veiligere oversteek en een 3 meter breed dubbelrichtingsfietspad tot aan de Prinsenveldstraat opdat fietsers zich zo veilig naar de vaart kunnen verplaatsen.
Dit zal uitgevoerd worden in een 2e fase. Later volgt hierover meer communicatie.
Steun Europese Unie
De Europese Unie betaalt mee voor dit project.
Dit project maakt deel uit van Wetlands4Cities.
Timing
Als alles goed gaat, verwachten we de timing hieronder te volgen.
- augustus: start werken fietstunnel onder de spoorweg in de Willendriesstraat
- 16 september 2024:
- vernieuwde brug over de Baarbeek
- start werken fase 1 (Willendriesstraat, Kerselaarstraat, Perelaarstraat en stukje riolering in de Laurierlaan)
- maart 2025: einde werken fietstunnel onder de spoorweg in de Willendriesstraat
- 30 augustus - 7 september 2024: Infrabel onderbreekt de spoorlijn.
- najaar 2024: indienen omgevingsvergunning en openbaar onderzoek
- april 2025: einde werken fase 1 (riolering en heraanleg straat)
- zomer 2025: start werken fase 2 (Leuvensesteenweg, Prinsenhoekstraat en de Prinsenveldstraat), einde van deze fase kunnen we nu nog niet inschatten
Partners
- Pidpa
- Infrabel
- Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)
- Wetlands4cities: De geplande werken worden uitgevoerd dankzij de steun van Europa binnen het project Wetlands4Cities, waarin we samen met Belgische en Nederlandse partners werken aan ‘ontharding’, de afkoppeling van de riolering, de opvang en insijpeling van regenwater.