BrusselsesteenwegDe afgelopen jaren werd de Brusselsesteenweg vernieuwd vanaf het Plaisanceplein tot aan de Pareipoelstraat. Nu is het de beurt aan een volgend stukje: van de Pareipoelstraat tot de Europalaan en het SteenWegpark. We gaan voor een verkeersveilig ontwerp. 

Samen denken

Op maandag 10 juni 2024 nodigden we de straatbewoners uit voor een infomoment. Op basis van de reacties die we eerder kregen, werkten we aan de finale ontwerpen. De presentatie kan je nog steeds nakijken.

We nodigden de straatbewoners uit voor een infomoment op dinsdag 5 maart 2024. Daar stelden we de eerste plannen voor via een presentatie

Daarnaast kunnen straatbewoners een tegeltuin aanvragen. Voorwaarde is wel dat je in de zone van de werken woont. Heb je interesse? Top. Je hoeft er enkel een aan te vragen, en wij zorgen voor de aanleg ervan. 

Ik wil een tegeltuin

Plannen 

Pidpa zorgt in de straat voor een gescheiden riolering. Dat betekent dat ze het afvalwater willen afvoeren naar een installatie dat rioolwater zuivert. Via een andere riolering zal het regenwater wegstromen. In de straat staan dus werken op de planning. Van die gelegenheid maken we gebruik om de Brusselsesteenweg een nieuwe en klimaatvriendelijkere inrichting te geven. 

De uitstraling van het eerste stukje Brusselsesteenweg (Plaisanceplein - Pareipoelstraat) trekken we verder door tot aan de spoorwegbrug. Aan beide zijden van de weg zal het mogelijk blijven om te parkeren. De parkeerplaatsen leggen we aan in kasseien met open voegen. Zo kan regenwater gemakkelijker in de grond sijpelen in plaats van dat het de riolering overbelast. De toegang naar en de oversteekbeweging van de Mayken Verhulststraat wordt veiliger. Waar mogelijk zorgen we voor fietsenstallingen en plantvakken. 

Ter hoogte van de spoorwegbrug is een veilige aansluiting met de fietsostrade belangrijk. De oversteek en zichtbaarheid verbeteren we. 

Na de spoorwegbrug zorgen de bomenrijen voor een mooi straatbeeld. We geven de bomen daarom meer ruimte zodat ze in de toekomst nog verder kunnen groeien. Aan 1 zijde komt er een comfortabel voetpad naast de bomen. De bushaltes worden toegankelijk aangelegd. Dat betekent dat we de halte verhoogd aanleggen, obstakelvrij, zonder drempels, een handig opstapvlak krijgt ... Ook de oversteekplaatsen voor voetgangers maken we toegankelijk. De boordstenen verlagen we waardoor er geen hoogteverschillen zijn, er komen geleidelijnen voor blinder en slechtzienden ... Om dit allemaal mogelijk te maken zullen enkele parkeerplaatsen verdwijnen. In samenspraak met de VDAB zullen in de toekomst 10 parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor buurtbewoners op specifieke tijdstippen. 

De Brusselsesteenweg tussen de Europalaan en het SteenWegpark is ondertussen doodlopend gemaakt. De brede weg die vooral uit verharding bestaat, is niet langer nodig. Daarom wordt dit stukje ingericht als woonerf waarbij een maximale snelheid van 20 km/u geldt. Het ontwerp zorgt voor een aangename woonstraat op maat van de voetganger.

Dankzij grote groenzones komt er extra kleur in de straat. In totaal wordt er opnieuw 3000 m²  waterdoorlatend ingericht of zelfs helemaal onthard. Er komen bijvoorbeeld zelfs 25 bomen extra bij. 

Een eerste globale kost voor dit voorontwerp wordt geschat op 1,7 miljoen euro (incl. btw), waarvan 633.000 euro door ons en 1,1 miljoen euro door Pidpa betaald wordt. 

Timing

Als alles goed gaat, volgen we de timing hieronder: 

  • zomer 2024: definitief ontwerp
  • najaar 2024: aanvraag omgevingsvergunning
  • loop van 2025: start werken
  • voorjaar 2026: einde werken

Partners

  • Pidpa

Ligging 

De Brusselsesteenweg is een belangrijke verkeersverbinding in Mechelen-Zuid.