eye
below
ear
Kunstenaars: Eleanor Ivory Weber, Ghislaine Leung, JJJJJerome Ellis, Julius Pristauz, Lily Greenham & Andrew Walsh Lister, P. Staff, Reinier Vrancken, Serene Hui, Slow Reading Club, Wim De Pauw.
Curator: Alicja Melzacka
Assistent-curator: Sophie Fitze
Praktische info
- Opening: 22 maart, vanaf 18u
- Tentoonstellingsperiode: 23 maart - 8 juni 2025
- Openingsuren: woensdag - zondag, 13 - 18u
- Locatie: De Garage, Onder den Toren 12, Mechelen
- Toegang: €5 (standaard) / gratis (-26 jaar)
eye
below
ear loopt van 22 maart tot 8 juni in Kunsthal Mechelen. De Garage, met haar U-vormige ruimte en gelijkmatige verlichting, wordt het podium voor verschillende audio- en lichtinstallaties, ruimtelijke ingrepen en een video. Er zijn performances met en zonder performers. Er zijn zenders en ontvangers. Er is poëzie. Je ziet en hoort een spel van muziek, stemmen, flitsende lichten en wisselende kleuren, waarbij oude en nieuwe technologieën met elkaar versmelten. Deze technologieën voegen een extra laag toe aan de ervaring, los van de directe betekenis. Het gaat hier om de betekenis die ontstaat door vervorming, dissonantie en haperingen.
De werken spelen in op de technische, ruimtelijke en communicatieve infrastructuur van de tentoonstelling. De materialen variëren van zwenkwielen, Dayton audio-exciters, deurstoppers, Engels boxen en diverse gloeilampen. De talrijke toegepaste technieken omvatten onder andere versterking, analoog-naar-digitaal conversie, digitaal-naar-analoog conversie, herhaling, sequenties, aftrekking door toevoeging, vertaling en transpositie.
eye
below
ear is samengesteld als een dynamische compositie waarin werken met verschillende tijdsduur op specifieke momenten plaatsvinden, soms gelijktijdig, soms met tussenpozen. Sommige werken zijn continu te ervaren, andere herhalen zich enkele keren per dag, en weer andere verschijnen slechts één keer in drie maanden.
De intervallen worden bepaald door onderbrekingen, open ruimtes, pauzes en volumes die zowel deel uitmaken van de individuele werken als van de compositie als geheel. Er zijn holtes in geluid naast holtes die geluid voortbrengen. Er zijn geluiden die tijd overbruggen. In deze context werken ‘afwezigheid en aanwezigheid niet als tegenpolen.’ [1]
Wat als een interval van geluid net zo belangrijk is als een interval van stilte? Tijd maakt geen onderscheid tussen de twee. Een componist verwerkt stiltes in een muziekstuk, net zoals een dramaturg pauzes in een script zet en een schrijver ruimte laat in een tekst. Trinh T. Minh-ha zegt hierover: Werken met intervallen is werken met verbindingen. [2]
eye
below
ear onderzoekt de politieke en poëtische relaties tussen geluid, lichaam en tijd. Het richt zich vooral op vormen die als niet-normatief worden gezien binnen taal, geneeskunde, economie en maatschappij. Geïnspireerd door de titel van het essay Ear Below Eye (1985) van Trinh T. Minh-ha [3], speelt de titel van de tentoonstelling met taal en interpretatie. De omkering in de titel benadrukt geen hiërarchie, maar toont hoe betekenis verandert afhankelijk van hoe iets wordt overgebracht: als tekst, beeld of gesproken woord. In lijn met de strategieën die in de tentoonstelling worden gebruikt, omarmt de titel vergissingen en ondoorzichtigheid als creatieve krachten. Er bestaat een spanning tussen wat de titel visueel en tekstueel communiceert. Wanneer hij uitgesproken wordt, ontstaat een rijkdom aan betekenissen door de mogelijke verwarring tussen ‘eye’ en ‘I’, of tussen ‘below’ en ‘bellow’. De titel roept ook een beeld op van een herschikte fysiognomie, wat resoneert met de werken in de tentoonstelling die lichamelijke transformaties onderzoeken.[4]
eye
below
ear
Artists: Eleanor Ivory Weber, Ghislaine Leung, JJJJJerome Ellis, Julius Pristauz, Lily Greenham & Andrew Walsh Lister, P. Staff, Reinier Vrancken, Serene Hui, Slow Reading Club, Wim De Pauw.
Curator: Alicja Melzacka
Assistant curator: Sophie Fitze
Supporters: City of Mechelen, Flemish Government, Mondriaan Fund, Embassy of the Kingdom of the Netherlands in Brussels, Austrian Cultural Forum Brussels, Federal Ministry for Education, Arts and Culture Austria, The Cultural Department of the State of Styria, Hotel De 3 Paardekens, Academy Mechelen, Filmhuis Mechelen
Practical Information
- Opening: 22 March, from 18:00
- Exhibition period: 23 March - 8 June 2025
- Opening hours: Wednesday - Sunday, 13:00 - 18:00
- Location: De Garage, Onder den Toren 12, Mechelen
- Admission: €5 (standard) / free (-26 years old)
eye
below
ear runs from March 22 until June 8 at Kunsthal Mechelen. The U-shaped galleries of Kunsthal Mechelen, clean and evenly lit, host several audio and light installations, spatial interventions, and a video. There are performances with and without performers. There are senders and receivers. There is poetry. You can see/hear an interplay of music, voices, flashing lights, and alternating colours, mediated through different contemporary/anachronistic technologies. These technologies contribute an additional layer of materiality that is of interest here, besides direct meaning. Or rather, it is a question of the meaning that goes beyond semantics—one that emerges in distortion, dissonance, and disfluency.
The works adopt/interfere with the technical, spatial, and communicational infrastructures of the exhibition. A non-exhaustive list of materials present includes castor wheels, Dayton audio exciters, door stoppers, Engels boxes, miscellaneous light bulbs, and raw plasterboard. A non-exhaustive list of techniques and procedures applied includes amplification, analogue-to-digital conversion, digital-to-analogue conversion, repetition, scoring, sequencing, subtraction by addition, translation, and transposition.
eye
below
ear is composed in a way where works of different durations occur at deliberate intervals and, at times, simultaneously. Some are continuous, some repeat several times a day, and some occur only once in three months. The intervals are articulated through breaks, cavities, clearings, pauses, and volumes that are part of the individual works and of the composition as a whole. There are gaps in architecture that have bearing on the flow of bodies and gaps in bodies that bear on the flow of architecture. Holes in sound and holes that produce sound. Sounds bridging temporal distances. In this space, ‘absence and presence never work as mere oppositions.’[1]
Consider that an interval of sound is worth as much as an interval of silence. Time makes no distinction between the two. When composing, the composer writes silences into the score the way the dramaturg writes them into the script, the way the writer writes them into the text… ‘Working with intervals means working with relationships.’[2]
eye
below
ear speaks to the politics and poetics inherent in the relationship between sound, body, and temporality, and particularly their variants deemed non-normative by the linguistic, medical, economic, and social frameworks. Inspired by the title of Trinh T. Minh-ha's 1985 essay 'Ear Below Eye' [3], the exhibition’s title enacts a flip, not to assert a hierarchy but to demonstrate how the meaning of the title may change depending on its mode of transmission: as text, image, or speech. Anticipating the tactics used in the exhibition, the title embraces errancy and opaqueness as generative forces. A discordance exists between what the title communicates visually and textually. When spoken, it allows for a wealth of meanings to arise from the potential confusion of ‘eye’ with ‘I’, or ‘below’ with ‘bellow’. The title also evokes an image of a rearranged physiognomy, which resonates with those works in the show that explore bodily intermediation/transformation/substitution. [4]
[1, 2] Trinh T. Minh-ha, ‘The Undone Interval with Annamaria Morelli’, 1996.
[3] later republished as ‘Holes in the Sound Wall’, 1991.
[4] Slashes are productive in their contradictoriness. This one of the oldest and versatile punctuation marks is used in poetry transcription (scansion) and computing alike. Usually standing for ‘or’ but sometimes also for ‘and’, they transform sentences into ‘electrical circuits rerouting and flipping the currents of thoughts’ (Mike Sperlinger in the introduction to ‘Ian White, This is information. Mobilise’, 2016.)