In deel van de Zemstbaan en Abeelstraalstraat gebeuren enkele aanpassingen om een veiligere verkeersomgeving te creëren voor elke weggebruiker.
Samen denken
We nodigden de buurtbewoners van de Zemstbaan en de Abeelstraat uit op een infomoment op 9 januari 2024. Die presentatie kan je nog steeds bekijken. Alle feedback was welkom. Daarmee gaat het ontwerpbureau nu terug aan de slag.
Plannen
Een deel van de Zemstbaan (Geerdegemdries - achteringang naar Technopolis) krijgt een nieuwe aanleg. Ook in de Abeelstraalstraat (tussen de Zemstbaan en de Brusselsesteenweg) gebeuren aanpassingen.
In de zone waar er aanpassingen gebeuren verlagen we de snelheid voor gemotoriseerd verkeer tot 30 km/uur en zal er een parkeerverbod gelden.
We delen de werken op in 2 fases.
Fase 1
De zone van Technopolis, en dus ook de oprit, is privé domein. We zorgen voor een duidelijkere voorrangssituatie. Het voetpad wordt doorlopend en verlaagd aangelegd zodat bussen gemakkelijk kunnen in- en uitrijden. De fietssuggestiestrook loopt door en sluit ter hoogte van huisnummer 61 aan op de bestaande fietspaden.
We versmallen de weg tussen de toegang naar Technopolis en de Abeelstraat waardoor er ruimte vrijkomt om langs de kant van de pare nummers een breed voetpad (1m90) te voorzien. Omdat bussen langs de Abeelstraat moeten kunnen rijden, is er geen ruimte om aan de kant van de onpare nummers een voetpad te voorzien. Fietsers zullen op de fietssuggestiestrook (2m) rijden en delen de rijweg (6m20) met gemotoriseerd verkeer.
Tussen de Abeelstraat en ongeveer de autokeuring versmallen we de rijweg. Er blijft voldoende ruimte over aangezien hier een bus moet kunnen rijden, maar er komt ook ruimte vrij om langs de kant van de pare nummers een breed voetpad (2m10) te voorzien. Aan de zijde van de onpare nummers komt een smaller voetpad (1m50). Fietsers rijden op de fietssuggestiestrook (1m70) en delen de rijweg (5m30) met gemotoriseerd verkeer.
In de Abeelstraat komen fietssuggestiestroken (1m95) die aansluiten op het kruispunt met de Brusselsesteenweg.
Het kruispunt van de Zemstbaan met de Abeelstraat leggen we verhoogd aan. Dat is aangenamer voor voetgangers.
We schatten dat de kostprijs van deze werken 570.000 euro bedraagt.
Fase 2
Vooral in deze fase ontharden we hier en daar. We mikken in totaal op 400 m2 extra groen. Er ligt ook een focus op extra oversteekplaatsen zodat de vele jonge bezoekers van Technopolis de plek veiliger kunnen bereiken.
Aan Zemstbaan 1-7 voorzien we een smallere toegang en ontharden we zoveel mogelijk.
Om conflicten tussen weggebruikers aan de autokeuring te voorkomen voorzien we een groene zone naast het nieuwe voetpad dat voorbij de autokeuring zal lopen. Deze zone werken we verder uit samen met de autokeuring.
In een deel van de Zemstbaan, tussen het einde van fase 1 en het begin van de tunnel, versmallen we de weg waardoor er ruimte vrijkomt om langs de kant van de pare nummers een breed voetpad (2m10) te voorzien. Aan de zijde van de onpare nummers komt een smaller voetpad (1m50). Fietsers rijden op de fietssuggestiestrook (1m70) en delen de rijweg (5m30) met gemotoriseerd verkeer.
Samen met Agentschap Wegen en Verkeer bekijken we de mogelijkheden om het voetpad in de tunnel te verbeteren.
Aan de andere kant van de tunnel tot de Geerdegemdries versmallen we ook de weg waardoor er ruimte vrijkomt om langs één kant (pare nummers) een breed voetpad (2m97) te voorzien. Fietsers rijden op de fietssuggestiestrook (1m70) en delen de rijweg (5m30) met gemotoriseerd verkeer.
Er komt een parkeerstrook aan de Zemstbaan 54-64, begrensd door groenvakken. Het voetpad loopt door langs de woningen.
De zone waar de glas- en textielcontainers staan, wordt enkel nog toegankelijk voor voetgangers. Bovendien zullen we er ontharden. De containers verplaatsen we naar de kant van de Zemstbaan 69.
Om het voetpad van de Geerdegemdries te verbinden met het voetpad in de tunnel, vereenvoudigen we het kruispunt en maken we het duidelijker voor elke weggebruiker. Hierdoor zal je de Zwartkloosterstraat (huisnummer 56-66) niet meer kunnen inrijden via de Geerdegemdries. We ontharden deze plek ook zoveel mogelijk.
In de Zwartkloosterstraat (t.h.v. huisnummer 56-66) voorzien we een keerbeweging. Het stukje van de Zwartkoosterstraat naast de B101 wordt dubbelrichting.
We schatten dat de kostprijs van deze werken 508.000 euro bedraagt.
Timing
Als alles goed loopt, start fase 1 begin 2025. We verwachten dat de werken 4 maanden zullen duren.
Ligging
De Zemstbaan is gelegen in Mechelen.