De afgelopen jaren is de wijk al flink vernieuwd. De gebouwen van Woonmaatschappij Rivierenland kregen een opknapbeurt en de speelruimte bij school De Vlindertuin werd vernieuwd. Ook de mobiliteit veranderde:
- De Kruisbaan werd geknipt bij de aanleg van de Tangent.
- De Lijn voerde een nieuw vervoersplan in.
- Nieuwe fietsroutes zorgen voor een veiligere verbinding tussen verschillende wijken.
Nu pakken we de Kruisbaan zelf en de rest van het park aan.
Plannen
Wat verandert er?
- Een nieuw park met comfortabele paden, speeltoestellen, een sportveld, zitbanken en extra groen.
- Een veiligere Kruisbaan met afgescheiden voetpaden, parkeerplaatsen in waterdoorlatend materiaal en brede groenvakken.
Veilig en aangenaam verkeer
De Kruisbaan is een woonstraat in een zone 30, maar door de huidige breedte rijden auto’s vaak te snel.
Hoe maken we de Kruisbaan veiliger?
- We versmallen de straat.
- Parkeerplaatsen en groenzones langs de zuidkant scheiden het voetpad van de rijweg.
- Aan de parkzijde wordt het voetpad losgetrokken van de straat en geïntegreerd in het park.
- Waar de parkpaden uitkomen op de Kruisbaan versmalt de straat tot één rijstrook. Dit creëert pleintjes die snelheid verlagen en oversteken veiliger maakt.
- Het doodlopende stuk richting Brusselsesteenweg wordt een woonerf, onderdeel van de fietsroute naar Zemst. Hier zijn auto’s te gast.
Een netwerk van parken
- Oudere bomen krijgen alle bescherming, zowel tijdens de werken als erna.
- We planten 80 nieuwe bomen in het park en 26 langs de Kruisbaan.
- Nieuwe bomen zijn inheems of aangepast aan het veranderende klimaat.
- De beplanting en brede groenvakken in de straat vormen een ecologische verbinding tussen het park van de Kruisbaan en het Steenwegpark.
- Waterdoorlatende parkeerplaatsen zorgen ervoor dat regenwater in de bodem kan sijpelen.
- De riolering blijft ongewijzigd, waardoor hinder en de duur van de werken beperkt blijven.
Ruimte voor ontspanning en beweging
- Het speelterrein bij de school kreeg een trapveldje, speelheuvel en palenbos. Dat bespraken we samen met de schoolkinderen.
- De rest van het park krijgt een aantal plekken met een eigen karakter.
Samen denken
Op 27 maart 2025 nodigden we de buurt uit op een infomoment. Bewoners kregen een korte uitleg en konden daarna vragen stellen en hun mening geven over de plannen.
Een paar dagen later trekken we op zaterdag de straat op. Heel wat bewoners kunnen meteen ter plekke laten weten waar zij fan van zijn.
Met alle feedback gaan we terug naar de tekentafel. Zodra het definitief ontwerp klaar is, tonen we het opnieuw aan de buurt.
Timing
- Januari 2024 – maart 2025: voorontwerp met infomoment voor de buurt
- April-juni 2025: definitief ontwerp met info naar de buurt
- September 2025 - maart 2026: aanvraag omgevingsvergunning
- Augustus 2026 – voorjaar 2027: heraanleg met info naar de buurt
Ligging
De Kruisbaan ligt in Mechelen-Zuid tussen de Brusselsesteenweg en Geerdegem-Schonenberg.