Wie door de Margaretatunnel in de richting van Antwerpen rijdt, ziet ter hoogte van het station al een afrit van 20 meter. Dat wordt de nieuwe Arsenaalverbinding. Op deze locatie in de Margaretatunnel komt een T-kruispunt met verkeerslichten. Deze nieuwe 1,2 kilometer lange weg zal deels ongelijkgronds lopen.
Samen denken
Het laatste infomoment was op dinsdag 26 september 2024. Ook midden 2025 organiseren we een infomoment om de plannen en laatste vorderingen van de Arsenaalverbinding toe te lichten. Deze datum zal ruim op voorhand naar alle buurtbewoners en bedrijven gecommuniceerd worden.
Plannen
De Arsenaalverbinding heeft 2 belangrijke doelen:
- De Margaretatunnel met de Leuvensesteenweg verbinden en zo toegang bieden tot de toekomstige stadswijk Ragheno.
- De verkeersdrukte tussen het eerste gedeelte van de Leuvensesteenweg en de wijk Arsenaal doen dalen. De huidige Motstraat en de Leuvensesteenweg zijn niet uitgerust zijn om het bijkomende verkeer van Ragheno te dragen.
Het ondergrondse gedeelte van de Arsenaalverbinding heeft 2x2 rijstroken voor gemotoriseerd verkeer. Bij de aansluiting met de Tangent staan er verkeerslichten.
Het wegprofiel ter hoogte van het Rode Kruisgebouw ligt volledig ondergronds tussen de toegang Ragheno en Rode Kruis. Naast de Arsenaalverbinding bevinden zich hier gelijkgrondse dubbelrichting fiets- en voetpaden en groen.
In de Motstraat tegen de Leuvensesteenweg is de ruimte erg beperkt. Er komen 2x1 rijstroken voor gemotoriseerd verkeer, een dubbelrichtingsfiets-en voetpad. Naast de rijbaan kan je kortparkeren.
Het wegprofiel in de Leuvensesteenweg richting Leuven krijgt een herinrichting met 2x1 rijstroken voor gemotoriseerd verkeer, een afslag en een parkeerstrook. Aan beide kanten van het wegdek voorzien we fiets- en voetpaden.
Timing
Deze nieuwe gewestweg bouwen we niet van de ene dag op de andere. Daar is heel wat studiewerk en (ontwerp)overleg voor nodig. Zo’n proces neemt een aantal jaren in beslag, verloopt in een aantal fases en kent belangrijke sleutelmomenten:
- studiefase: in deze periode tekenen we een ontwerp en vragen we een vergunning aan. Deze fase is bijna afgerond en wordt uitgevoerd door studiebureau Sweco.
- In 2025 dienen we de aanvraag in voor de omgevingsvergunning, gevolgd door een openbaar onderzoek.
- voorjaar 2025: voorbereidende werken. We verplaatsen bestaande nutsleidingen in de Motstraat.
- 2025 - 2026: in deze periode bepalen we via een aanbesteding welke aannemer(s) de opdracht krijgt.
- 2026: werken Arsenaalverbinding fase 1: van Rode Kruisgebouw tot Leuvensesteenweg.
- Eind 2026: na de bouw van het Nieuw Logistiek Centrum start Arsenaalverbinding fase 2: van Margaretatunnel tot Rode Kruisgebouw.
Ligging
De Arsenaalverbinding zal de Margaretatunnel verbinden met de Leuvensesteenweg.