Onze doelstelling voor deze winter, is een optimale veiligheid te bekomen met de inzet van alle beschikbare middelen.
De stad heeft een strooiplan uitgewerkt met prioriteit voor schoolomgevingen, industriegebieden, voor alle trajecten waar openbaar vervoer rijdt en andere prioritaire wegen. Ook de voet- en fietspaden die het meest gebruikt worden zijn hierbij gerekend.
Verschillende instanties staan in voor ijzelbestrijding. Agentschap Wegen en Verkeer is verantwoordelijk voor de grote invalswegen, de uitvoeringsdiensten staan in voor de belangrijkste Mechelse wegen, de voet- en fietspaden.
200 km
In totaal worden in dit plan ongeveer 200 km wegen opgenomen wat overeenkomt met 1/3 van de baan van het totale wegennet op Mechelse bodem. Maximum vier uur na oproep, is dit gehele strooiplan uitgevoerd.
Sommige mensen vragen zich wel eens af waarom de straat die aan hun straat grenst, (en ook niet in een strooizone zit) gestrooid werd en die van hen niet. Dit komt omdat het daar waarschijnlijk gevaarlijk rijden is, ook met aangepast rijgedrag. (Bijvoorbeeld een helling of daling in deze straat).
Omdat het onmogelijk is voor de stad om in alle straten te strooien, zijn deze keuzes gemaakt. Het is dus mogelijk dat je eerst door een beperkt aantal woonstraten moet rijden voor je op een gestrooide weg komt. Pas zeker altijd je rijgedrag aan.
Stockvoorraad strooizout
Omdat zout strooien maar één van de activiteiten van de uitvoeringsdiensten is, voor een beperkte periode van het jaar, en de ruimte om dit te stockeren beperkt is, is er een beperkte hoeveelheid strooizout in stock. Daarnaast moet er ook plaats zijn voor bouwmaterialen, een 150-tal voertuigen, containers …
Er kunnen een aantal stockageboxen vrijgemaakt worden voor strooizout maar er moet ook nog beweegruimte zijn. Er ligt op dit moment +/- 120 ton strooizout en 30.000 liter pekel gestockeerd. Net zoals vorige jaren werken we samen met landbouwers om meer materiaal ter beschikking te hebben.
Meer strooien is niet altijd beter
We weerhouden een verbruik van ca 15g/m² voor preventief strooien en 25g/m² voor curatief strooien. Waarom? Meer strooien verhoogt niet noodzakelijk het rendement, het komt er dus op aan om het ideale evenwicht te vinden tussen verbruik en meetbaar effect. De normen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zijn gebaseerd op jarenlange ervaring/onderzoek.