De kip of het ei: wat was er eerst? Wel… in het geval van luierrecylage en luierrecyclage-installaties, is het antwoord: geen van beide. In België dan toch. Voorlopig ook, want Woosh zet alles op alles om ze beiden in het leven te roepen. Na haar pilootproject in Mechelen in april 2021 zit de start-up al lang niet meer in de luiers. Recyclage komt zelfs binnen handbereik doordat het via ontzorging klanten aanmoedigt om correct te sorteren. En dat is de eerste stap naar een goed recyclagesysteem.

Heren, met wie knopen we dit gesprek aan?
Jeff: “Wij zijn Jeff Stubbe en Alby Roseveare, allebei consultants bij Thingit. Bij Thingit proberen we nieuwe business te creëren voor kmo’s en grote bedrijven, meer en meer met de focus op circulaire businessmodellen. Het is ook vanuit die businesscreatie dat we – samen met Wouter Vandamme, CEO van Thingit – Woosh hebben opgericht.”

Hoe is start-up Woosh er dan precies gekomen?
Alby: “Op vraag van de internationale luierfabrikant Ontex zijn we een onderzoek gestart naar luierrecyclage. Daarbij maakten we al snel kennis met de enorme afvalproblematiek van luiers, maar ook met mogelijke technologische oplossingen voor de recyclage ervan. Wat ons echter verbijsterde, was het gebrek aan concrete initiatieven om dit ook effectief te doen.”
Jeff: “En dus doken we verder in ons onderzoek. We namen technologieën, logistiek, subsidiestructuren, … onder de loep. Wat is succesvol, wat faalt? Die inzichten hebben we vertaald naar de Belgische uitdagingen. Voor opdrachtgever Ontex lag het uitrollen van een servicebedrijf iets te ver buiten hun comfortzone en dus hebben we in januari 2021 Woosh zelf in het leven geroepen, met Ontex als externe partner”

Wat hopen jullie met Woosh te bereiken?
Jeff: “Wij zijn zowat de oplossing voor het kip- en het ei-probleem. Enerzijds worden luiers vandaag aan de bron gemengd, waardoor luierafval restafval is en dus mee verbrand wordt. Anderzijds is er anno 2021 geen capaciteit om luiers gescheiden te recycleren door een gebrek aan installaties. Nochtans zijn er in Nederland, Wales of Japan succesvolle voorbeelden. Het enige struikelblok is de – vandaag nog – risicovolle investering in zo’n installatie. Ons opzet is om de toegang tot gescheiden luierafval te faciliteren, zodat investeringen in luierrecyclage-installaties minder risicovol worden.”

Op welke manier zetten jullie daarop in?
Alby: “Je zit enerzijds met fabrikanten die via hun distributeurs zo groot mogelijke hoeveelheden aan een zo laag mogelijke prijs willen vervoeren. Aan de andere kant zit je met andere partijen die hetzelfde willen met afval. Maar in een circulair model worden die afvalstromen in een ideaal scenario gescheiden en gaan ze opnieuw naar de fabrikant. Via retourlogistiek trachten we dat te bekomen.”
Jeff: “Zo staat Woosh tegelijk in voor de levering én de ophaling van wegwerpluiers van kinderdagverblijven. Wij halen hun box met vuile luiers op vaste tijdstippen op en wisselen deze in met nieuwe. Dat betekent dat we steeds met een volle wagen op de baan zijn. De gebruikte boxen reinigen we ook zelf. Daarbij hebben we rekening gehouden met een open en transparantie prijszetting. Dat is een belangrijke incentive voor klanten, net als het gemak van de dienst en de bijhorende tijdsbesparing.”

Wat zal dit concreet opleveren?
Alby: “In eerste instantie creëren we vooral bewustzijn bij de gebruiker, dat gescheiden luierafval mogelijk is. Maar we creëren ook toegang tot dat gescheiden luierafval, wat een stap kan zijn naar een eerste luierrecyclage-installatie in ons land. Ook daar zijn we volop gesprekken rond aan het voeren, zowel aan Vlaamse als Waalse zijde. Het is een kostelijke investering, maar wel eentje die kan steunen op een gevalideerd businessmodel.”
Jeff: “Verder kijken we op korte termijn om het draagvlak bij de crèches uit te breiden en binnen enkele jaren ook naar de buurlanden te gaan met ons concept. Een volgende stap zijn ook kleinere onthaalouders en ultiem de particulieren thuis, hoewel daar het gebrek aan volume een obstakel vormt. Al zitten we boordevol ideeën om ook daar een oplossing voor te bieden. Op lange termijn willen we uitgroeien tot een full-service circulaire dienst.”

Hoe groot is jullie bereik vandaag?
Alby: “Naast Mechelen zijn we ook actief in Gent, Kortrijk en Brugge. De komende maanden volgen er nog steden. Vandaag bekommeren we ons over de luiers van meer dan 1.200 kinderen, wat neerkomt op zo’n 1 miljoen luiers op jaarbasis. En in september stapt Zorgbedrijf Mechelen mee in ons verhaal. Met alle kinderdagverblijven van de stad kunnen we zo een nog groter volume waarmaken.”
Een bijzonder verhaal alleszins. Welke drie woorden koppelen jullie hieraan?
Jeff: “Partnerships. Want zonder samenwerking wordt een circulair verhaal zeer moeilijk. Geloof ook. Dat hebben we de eerste maanden erg moeten opbrengen. Vandaag zijn we trots dat we een gevalideerd model hebben. En doen. Er bestaan zoveel ideeën, zoveel mogelijke pistes om die uit te voeren, maar uiteindelijk moet je gewoon de sprong wagen.”

Nog een tip als afsluiter?
Alby: “Het is zeer belangrijk om waarde te creëren. Als je dat kan, dat heeft een businessmodel een sterke basis. Maar de grote achilleshiel hierbij is logistiek. De netto-impact is van tel en zolang je het logistieke luik niet kan schalen, zal die waardencreatie snel verwateren. Denk in je verhaal dus ook steeds aan logistiek. Nadien is het zaak om te testen, te valideren en bij te sturen.”

En dankzij Woosh staan we weer een stap dichter bij een circulaire regio Mechelen. Meer info over Woosh vind je op www.woosh.be

Zit je zelf met vragen? Ben je op zoek naar informatie of inspiratie? Of ambieer je ook je eerste circulaire stappen te zetten? Laat het ons weten via het circulair ondernemersloket.