In maart opende de Franse specialist in refurbished e-bikes, Upway zijn eerste refurbishment center in België. Op de Huyghebaertsite in Mechelen-Zuid zal het bedrijf maandelijks zo’n 2000 tweedehands elektrische fietsen opknappen en opnieuw op de markt brengen. We vroegen aan Territory Manager Benelux, Gregory De Vroey hoe Upway circulair ondernemen benadert en winstgevend maakt, welke impact het bedrijf vandaag maakt en hoe het die wil opschalen. Zijn antwoord? Voortdurende verbetering van de interne processen. Werken aan partnerships. En data, data, data.
Nieuwe vestiging voor lokale verankering
Upway werd 2,5 jaar geleden in Frankrijk opgericht door Stéphane Ficaja en Toussaint Wattinne. Vandaag is het bedrijf aanwezig in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk en de Verenigde Staten. Na Berlijn, Parijs en New York opende Upway in maart zijn vierde refurbishment center in Mechelen.
“Met deze nieuwe vestiging kunnen we onze missie om elektrische mobiliteit toegankelijk te maken voor iedereen kracht bijzetten”, vertelt Gregory De Vroey. “Een sterke lokale verankering staat ons toe om de partnerships uit te bouwen die nodig zijn om met succes circulair te ondernemen. Bovendien is nabijheid belangrijk voor het vertrouwen in onze fietsen.”
Circulair ondernemen: betaalbaar en betrouwbaar
We bouwen onze circulaire onderneming op de kloof tussen het toenemend belang van elektrische mobiliteit en de hoge kost van een betrouwbare elektrische fiets.
Volgens Gregory is circulariteit een onmisbaar element in het antwoord op belangrijke mobiliteitsvraagtukken én essentieel voor het succes van het bedrijf.
“Upway speelt in op de kloof tussen het toenemend belang van elektrische mobiliteit en de hoge kost van een betrouwbare elektrische fiets. Op die maatschappelijke tendens en economische nood hebben we een circulaire onderneming gebouwd. Want met circulariteit zorgen we voor betaalbaarheid: onze refurbished fietsen zijn tot 60% goedkoper dan een nieuw exemplaar, zonder aan kwaliteit en betrouwbaarheid in te boeten.”
Circulariteit gemakkelijk gemaakt
Circularity is key, dat is duidelijk. Maar hoe krijgt dat precies vorm bij Upway?
“De kern is natuurlijk het volledige proces van refurbishen. Wij halen de fietsen op, refurbishen ze en zetten ze drie tot vier dagen later te koop op onze website waar ze na gemiddeld een maand verkocht geraken.
Daarnaast willen we fietswinkels, particulieren en bedrijven faciliteren bij het binnenbrengen en verkopen van hun fietsen, de uitbetaling, facturatie, het verrekenen van kortingen enzovoort. Om dit proces van sourcing tot verkoop vlot te organiseren investeren we in een online tool en automatisering. Zo maken we circulariteit gemakkelijk voor al onze partners.”
Groeiende mogelijkheden voor refurbishing
Met de kwaliteit en technologie van vandaag kunnen we een fiets perfect meerdere levenscycli geven.
Upway knapte vorig jaar meer dan 20.000 e-bikes op en werkt hard om ieder jaar 60.000 exemplaren te refurbishen. In een markt die voortdurend evolueert, worden de mogelijkheden voor refurbishing steeds groter en de levensduur van e-bikes langer.
“Gemiddeld is een e-bike die bij ons binnenkomt drie jaar oud. Maar met de kwaliteit en technologie van vandaag kunnen we een fiets perfect meerdere levenscycli geven. Zolang het kader niet gebroken is, kunnen we een fiets opnieuw op de markt brengen. Bovendien zijn ook de processen voor het refurbishen van batterijen volop in ontwikkeling. In dit kader gingen we een samenwerking aan met Bikebat uit Bornem. Zo zullen we in de nabije toekomst ook fietsen die 30.000 kilometer of meer op de teller hebben, opnieuw op de markt kunnen brengen.”
Impact en data
We moeten in de eerste plaats onze processen optimaliseren. Data spelen daarin een belangrijke rol. Daarnaast kijken we ook naar logistiek, packaging en afvalstromen om onze impact te schalen
Upway groeide de afgelopen jaren pijlsnel en wil dat ook in de toekomst blijven doen. Die opschaling moet volgens Gregory ook gepaard gaan met een positieve impact-groei.
“We zijn actief in een kleinemargebusiness. Om onze impact te schalen moeten we daarom in de eerste plaats onze processen optimaliseren. Data spelen daarin een belangrijke rol. Elke stap die we zetten, in stockmanagement, het refurbishment en verkoopproces en alles daartussen, wordt ondersteund door data over deze processen.
Vandaag ligt daar onze focus, maar we kijken ook verder. Zo willen we in de toekomst ook onze logistiek en packaging verduurzamen en leiden we mensen op om beschermingsmaterialen van binnenkomende fietsen te hergebruiken voor buitengaande. Hetzelfde geldt voor onze afvalstromen. Ook daar laten we ons graag begeleiden door externe specialisten om die verder te verduurzamen en te minimaliseren.”
Informeren, kritisch kijken en doen!
Op de vraag of Gregory advies heeft voor ambitieuze circulaire startups antwoord hij volmondig, ja.
“Bestudeer je markt en leg contact met alle mogelijke partijen in je sector. Gebruik die informatie om een goed onderbouwde businesscase uit te werken. Laat je omringen en challengen door de juiste mensen en blijf kritisch kijken naar je onderneming. En vooral: vertrek vanuit je filosofie en ga ervoor. Als je je goed geïnformeerd hebt en een goed product in de markt zet, creëer je vertrouwen en volgt het succes.”