Op deze dag zetten we diversiteitsvriendelijke scholen in de kijker. In feite begon het met ons actieplan onderwijs en diversiteit. Of nee: dat is fout. Het begon met een bijzonder boeiend proces, in 2017. We verwijzen ernaar als ‘het traject met de referentiegroep’. Meer uitleg over het traject met de referentiegroep.
Nadien ontstond het actieplan dat we gaandeweg verfijnden en bijstuurden. In 2018 namen daardoor heel wat Mechelse scholen deel aan een diversiteitsscreening. Meer info over het stadsbreed rapport.
Een samenvatting van de resultaten van deze screening:
Hoe een school zijn diversiteitsbeleid kan versterken:
In 2018-2019 voegden we daar nog een boeiend netoverschrijdend proces aan toe: we organiseerden een focusgroep interlevensbeschouwelijke dialoog waar directeurs, samen met mensen met een migratieachtergrond en bijgestaan door experten Khalid Benhaddou en Emilie Leroi, o.l.v. Anton Schuurmans zich bogen over heel wat casussen.
We werkten bovendien mee in enkele Europese projecten waar diversiteit of schoolbelonging centraal stond: SIREE, VRAC, Orpheus of Mensen maken de stad. Telkens ontstonden er nieuwe praktijken.
Waarom dan deze inspiratie- en netwerkdag? We zien het als: tijd om te oogsten en te zaaien. Het actieplan loopt al even. We roeien al een tijdje verder, corona maakte het moeilijk om op koers te blijven. De noden om hierop te blijven werken, horen we echter nog iedere dag. Deze dag kan de aandacht vestigen en nieuwe energie geven!
Samen denken staat centraal – we gaan in dialoog, vieren successen (zetten eigen goede praktijken in de kijker ), benoemen pijnpunten en maken nieuwe plannen. We nodigen wetenschappers en goede praktijken uit andere gemeenten uit om mee aanwezig te zijn en in de namiddag hun praktijk te tonen en erover te dialogeren. We nodigen alle belanghebbenden uit: leerlingen, leerkrachten, ouders… Zo kunnen we samen brainstormen over aanknopingspunten en nieuwe energie vinden om verder door te zetten.