Met een energizer gaan we in 5 verschillende groepen van start: we zoomen in op enkele complexe uitdagingen en proberen ‘concreet’ te landen. We worden daarvoor begeleid door facilitatoren van HUMMUS - The Art of deep democracy (o.l.v. Fanny Matheusen): zij begeleiden het gesprek zodat alle stemmen gehoord worden, verschil en spanning op tafel mag komen en er wordt toegewerkt naar een consentbesluit. www.deep-democracy.be

2 experten komen ons bovendien vertellen over wat wetenschappelijk onderzoek ons kan vertellen en hoe zij in de praktijk omgaan met deze uitdaging, in een school, hun organisatie, hun werk…

Hoe de meertaligheid van je leerlingen inzetten als een troef voor henzelf en hun klasgenoten?

Doel van de sessie: landen op 5 praktijken om meertaligheid een troef te laten zijn in het secundair onderwijs

Meer informatie over de sessie meertaligheid - Piet Van Avermaet
Meer informatie over de sessie meertaligheid - Cathy De Raes

Hoe (gevoelens van) racisme op school (h)erkennen en voorkomen?

Doel van de sessie: 5 inspirerende handelingswijzes benoemen die racisme op school (tussen leerlingen, maar ook tussen lk en ll) structureel aanpakken. 

Meer informatie over de sessie Racisme

Hoe tot een gekleurder en meer divers leraarskorps komen zodat iedere leerling zich in een leerkracht kan herkennen?

Doel van de sessie: 5 manieren ‘oplijsten’ om beleidsmatig in te zetten op een meer divers leraarskorps. 

Meer info over de sessie Divers Leraarskorps - Stad Antwerpen
Meer info over de sessie Divers Leraarskorps - Iris Roose

Hoe ervoor zorgen dat lesmateriaal en het curriculum refereert naar diverse leefomgevingen zodat iedere leerling zich wel ergens in kan herkennen?

Doel van de sessie: landen op 5 creatieve ideeën om lesmateriaal inclusiever te maken. 

Meer infor over de brainstorm 'Herkenbaar lesmateriaal'

Tip van Ingrid Tiggelovend: Handboek Diversiteitscommunicatie

Hoe de leerkrachten van de toekomst en de prille starters goed begeleiden in de stedelijke uitdagingen die hen te wachten staan?

Doel van de sessie: landen op 5 gouden tips om starters goed te omringen bij het onthaal zodat ze een vliegende start kunnen maken. 

Meer info over de sessie Startende Leerkrachten - Teach for Belgium
Meer info over de sessie Startende Leerkrachten - Els Vanobberghen


De experten

Meertaligheid

Piet Van Avermaet - UGent

Piet Van Avermaet is directeur van het Steunpunt Diversiteit & Leren, verbonden aan de vakgroep taalkunde, Universiteit Gent. Hij doceert 'multiculturalisme studies', ‘meertaligheid in onderwijs’ en 'taalbeleid' aan diezelfde universiteit. Zijn expertise en onderzoeksinteresses omvatten onder andere: meertaligheid in onderwijs, kansarmoede en sociale ongelijkheid in onderwijs, taalbeleid en -praktijk in onderwijs, taalbeleid en -praktijk in contexten van (sociale) inclusie, taal assessment, diversiteit en inclusie, integratie en participatie, discriminatie in onderwijs, migratie.

Cathy De Raes – GO! Technisch atheneum Lokeren

Cathy De Raes is directeur van het GO! technisch atheneum in Lokeren. Onze leerlingen hebben allen een zeer diverse achtergrond, iets wat voor meertaligheid nog versterkt wordt door onze OKAN-werking.
Vanuit een visie die meertaligheid als kracht inzet, is onze school op zoek gegaan naar een praktijk die op maat van onze leerlingen én collega’s haalbaar is en hopelijk ook resultaat oplevert.   
Cathy’s loopbaan draait om onderwijs & opleiding. Ze werkte o.a. in de lerarenopleiding van HOGENT, een secundaire school in Nederland, en als training manager voor een privébedrijf. Inclusie en leerlingenbegeleiding vormen de laatste 10 jaar haar drive.

Racisme

Marloes Hagenaars - UGent

Marloes Hagenaars werkt als doctoraatsonderzoeker binnen het EdisTools project aan de Universiteit Gent. Ze onderzoekt welke processen verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van etnische ongelijkheid en etnische discriminatie binnen het onderwijs. Dit project heeft als doel om enerzijds in te zetten op wetenschappelijke kennis en anderzijds om deze kennis om te zetten in een trainingstool die leerkrachten kan ondersteunen. Marloes studeerde in 2016 cum laude af voor haar master in de Journalistiek aan The University of the Arts London en behaalde in 2018 een master in de Sociologie aan Oxford University. Na haar afstuderen ging ze aan de slag voor Stichting Avrasya waar ze projecten heeft ontwikkeld voor kansarme vrouwen met een migratieachtergrond.

Sofian El Bouazatti – Thomas More/orbit

Sofian El Bouazati is docent in de opleiding Toegepaste Psychologie op de Thomas More hogeschool. Hij werkt daarnaast als systeemtherapeut in zijn praktijk 'Mijn Balans', waar hij voornamelijk gezinnen en individuen met een migratieachtergrond begeleidt. Vanuit dat kader biedt hij vormingen aan over de interculturele hulpverlening, Islamitische visies op psychische problemen én diversiteit en inclusie in het hulpverleningslandschap. 
Verder is hij trekker van een project rond slachtofferschap van racisme bij ORBIT vzw en geeft hij vormingen aan hulpverleners én doelwitten van racisme over hoe krachtig omgaan met racisme.

Divers leraarskorps

Iris Roose – Arteveldehogeschool

Iris Roose is werkzaam als docent en onderzoeker binnen de de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind van Arteveldehogeschool. Iris behaalde een doctoraat in de Gender en Diversiteitsstudies (UGent) en heeft 8 jaar onderzoeks- en valorisatie-ervaring aan het Steunpunt Diversiteit & Leren (UGent) waar ze betrokken was bij projecten rond de thema’s armoede en sociale ongelijkheid, meertaligheid, inclusie en diversiteitscompetenties van professionals. Momenteel doceert ze onder meer het vak Diversiteit & Inclusie in de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind en is ze binnen de hogeschool betrokken bij praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek rond het thema. 

Katrien De Clerq – Stad Antwerpen

Katrien De Clercq is medewerker bij Stad Antwerpen en werkt daar mee aan het project diverse leraarskamer, waarbij men meer leerkrachten met migratieachtergrond willen aantrekken vanuit drie luiken: aantrekken van meer jongeren naar de lerarenopleiding, vlotte doorstroom in de lerarenopleiding  en behouden van reeds tewerkgestelde leerkrachten. Katrien werkt daarvoor o.a. samen met partners als Orbit vzw en Teach for Belgium.

Herkenbaar lesmateriaal

Evelyn Morreel – Odisee

Evelyn Morreel is onderzoeker bij het Kenniscentrum Gezinswetenschappen, Hogeschool Odisee, en voormalig onderzoeker bij het Centrum voor Diversiteit en Leren (Universiteit Gent). Ze volgt het diversiteitsbeleid op van het studiegebied ’Sociaal-Agogisch Werk’ van Odisee. Ze is als doctoraal onderzoeker verbonden aan het Centrum voor Sociale en Culturele Psychologie waar ze een doctoraat voorbereidt over diversiteit in het onderwijs, meer bepaald over diversiteitsideologieën en -praktijken.

Ingrid Tiggelovend - studio Sesam

Ingrid Tiggelovend is een geëngageerde communicatie- en sociale wetenschapper. Sinds 2004 publiceert ze over communiceren met een cultureel divers publiek en ondersteunt organisaties met veldonderzoek, campagnes en communicatiematerialen. Ze is stichter en coördinator van Studio Sesam vzw. De vzw is initiatiefnemer van de uitgave van superdiverse Sesam-kinderboeken, lanceert nieuwe culturele diverse schrijvers en illustratoren en is gespecialiseerd in diversiteitscommunicatie

Startende leerkrachten

Els Vanobberghen – VIVES

Els Vanobberghen werkt als docent en onderzoeker in het expertisecentrum onderwijsinnovatie van VIVES. Vanuit VIVES werkte Els mee aan het SIREE-project. In dat kader ontwikkelde ze, in samenwerking met University College Roosevelt een trainingscursus, voor studenten van de lerarenopleiding. Els is ook coördinator stage in diversiteit in LUCA School of arts. Ze is gepassioneerd door systemisch denken, cultuur en kunst en hoe dat in combinatie met onderwijs tot nieuwe uitkomsten leidt.

Klaartje Volders – Teach for Belgium

Klaartje Volders is leerkracht, klinisch psycholoog en gepassioneerd door onderwijs, met professionele ervaring zowel binnen als buiten de schoolmuren. Ze was bijna 10 jaar aan de slag als leerlingenbegeleider in BA Campus Botaniek.
Nu is ze coördinator publieke en private partnerschappen bij vzw Teach for Belgium.