Bereikbaar blijven

De buurten aan de Winketkaai en rond de Bethaniënpolder zijn bereikbaar te voet, met de fiets, bus en auto. Dit blijft het geval, ook met de komst van de nieuwe sporthal en de heraanleg van het openbaar domein errond.

Dankzij de nieuwe brug tussen de Winketkaai en Keerdok creëren we zelfs een nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers.

Auto’s buiten de wijk opvangen

Om de mobiliteitseffecten goed in te schatten, kijken we zowel naar de bewoners als naar de activiteiten in de sporthal, namelijk:

  • De ochtend- en avondspits wanneer velen vertrekken naar of toekomen van het werk.
  • Dagelijkse werking van de sporthal met trainingen en wedstrijden van jeugdploegen.
  • Grote wedstrijdmomenten van de profploegen.

Vooral de profwedstrijden creëren een grote piek in het autoverkeer. Om overlast te vermijden, willen we dit opvangen buiten de wijk. Zowel qua circulatie als parkeergelegenheid.

Parkeeroplossingen

Door de combinatie van verschillende functies en activiteiten in hetzelfde gebied pakken we het parkeren anders aan in de toekomst. We maken hierbij een onderscheid tussen:

  • de dagelijkse werking van de sporthal
  • parkeren tijdens profwedstrijden
  • parkeren op het openbaar domein

Parkeren dagelijkse werking sporthal

Bij de nieuwe sporthal komt een parking die de dagelijkse parkeerbehoefte van de sporthal opvangt. Dit komt neer op ongeveer 45 parkeerplaatsen waar personeel, trainers en sporters terechtkunnen. 

Parkeren tijdens profwedstrijden

Tijdens profwedstrijden zullen bezoekers hun wagen verder moeten parkeren. Dit vereist een specifieke regeling waarvoor overeenkomsten met externe partijen gesloten worden. Enkele mogelijke locaties zijn Parking Keerdok, Euroshop, BIO-Planet en winkelpark Malinas.

Parkeren op het openbaar domein

Voor bewoners blijft parkeren op het openbaar domein mogelijk. Wel onderzoeken we verder hoe het parkeren geoptimaliseerd kan worden bij de inrichting van het openbaar domein. We houden daarbij rekening met de huidige bezettingscijfers en het aandeel van de bewoners daarin.

Fietsenstallingen

Het gebruik van de fiets als vervoermiddel wordt binnen het project maximaal aangemoedigd. Een belangrijk element daarvoor is het voorzien van ruime en voldoende fietsenstallingen die vlot toegankelijk zijn en dicht bij de toegangen liggen.

Aanvullende maatregelen

Naast de parkeeroplossingen en fietsenstallingen onderzoeken we extra oplossingen om verkeershinder te vermijden. Mogelijke denkpistes zijn:

  • Het uitbreiden/aanpassen van de blauwe zone.
  • Het voorzien van een alternatieve buurtparking.
  • Circulatiemaatregelen op wijkniveau.
  • Aanvullende maatregelen tijdens wedstrijden (pendeldienst, inzet van stewards ...).

Maatregelen die een uitwerking hebben op wijkniveau, zoals het parkeerregime of circulatiemaatregelen, stemmen we altijd eerst af met de buurt.