In de Voetbalstraat, een stukje van de Blindestraat en een stukje van de Geerdegemvaart zorgt Pidpa voor een nieuwe, gescheiden riolering. We maken van de gelegenheid gebruik om deze straten opnieuw in te richten. Ontharding en vergroening zullen zorgen voor efficiënter waterbeheer. En je zal er veiliger en comfortabeler kunnen wandelen en fietsen.
Samen denken
1 april organiseren we een infomoment voor de buurt. We starten om 18.30u met een presentatie. We zullen de verschillende scenario’s tonen en vragen beantwoorden. Daarnaast zijn we benieuwd naar jullie feedback en voorkeuren.
Plannen
Nu belandt heel wat water van de verouderde riolering nog in de Hanswijkbeek. Bij een nieuwe, gescheiden riolering zal dit niet langer mogelijk zijn. De waterkwaliteit van de beek zal hierdoor verbeteren. Dat is goed voor het milieu.
Daarnaast zorgen we er in de plannen zoveel mogelijk voor dat regenwater de kans krijgt om eerst in de grond te sijpelen in plaats van het meteen af te voeren. En da’s dan weer beter voor ons klimaat. Want het vermindert wateroverlast tijdens hevige regenbuien. In de zomer helpt het dan weer om uitdroging tegen te gaan. De ruimtes die we niet kunnen ontharden, sluiten we aan op een leiding onder de grond dat het water verzamelt en tenslotte vertraagd wegvoert.
Voetbalstraat
Over het algemeen volgen we voor de heraanleg van de Voetbalstraat enkele ideeën. We gaan bijvoorbeeld voor een gelijkgrondse aanleg. Hierdoor zullen alle weggebruikers de weg met elkaar delen. En zo creëren we ruimte voor meer ontharding, groen en ontmoeting. Parkeerplaatsen en groenvakken wisselen elkaar af, aan beide zijdes van de straat. Deze inrichting zorgt ervoor dat chauffeurs hun snelheid moeten minderen. We zorgen ook voor fietsnietjes.
Voor het ontwerp van de Voetbalstraat splitsten we de straat op. Voor elk stukje staan er scenario’s klaar. De voorstellen zijn onderling nog te combineren.
In het brede deel van de straat, tussen de Tervuursesteenweg en de Schuttersstraat zijn er 2 mogelijke scenario’s:
- We voorzien langs de pare zijde parkeerplaatsen die dwars op de weg staan. Ertussen komen grote groenvakken.
- We verlengen de opritten naar de garages. Ertussen komen grote groenvakken. Aan de overkant komt een parkeerstrook.
In het smallere deel van de straat, tussen de Schuttersstraat en de Geerdegemvaart, zijn er ook 2 mogelijke scenario’s:
- We voorzien een parkeerstrook langs de huizen. De vakken bakenen we af met groenvakken.
- We verlengen de opritten naar de garages. Ertussen komen grote groenvakken. Aan de overkant komt een parkeerstrook.
In het smalste deel van de Voetbalstraat is de ruimte beperkt en stellen we één oplossing voor. We volgen hier de algemene ideeën voor deze straat.
Geerdegemvaart (tussen de Voetbalstraat en de grens met Zemst)
De Geerdegemvaart is fietszone. Ook na de nieuwe aanleg. In dit stukje zorgen we voor een rijweg in roodbruin asfalt om de fietszone te benadrukken. Er komen verhoogde voetpaden. Aan de kant met woningen komen hier en daar parkeerstroken.
Blindestraat (tussen de Voetbalstraat en de grens met Zemst)
Ook in deze straat werkten we 2 scenario’s uit.
- We herstellen vooral de weg.
- We verharden de weg en voorzien op een apart perceel nog enkele parkeerplaatsen.
De stad investeert € 408.224. Pidpa betaalt € 648.325 voor de riolering. Het project krijgt subsidies van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM).
Timing
De werken duren ongeveer een jaar en moeten uitgevoerd zijn voor de zomer van 2028.
Partners
- Pidpa en Aquafin
- VMM
- Wetlands4Cities
Ligging
De 3 straten zijn gelegen in Mechelen-Zuid, vlakbij het water.