Tussen de Elektriciteitstraat en de brug over de Dijle maakten we van deze weg een echte stadsboulevard met brede fietspaden en veel groen.
Project
Om te beginnen pakten we de middenberm aan. De vangrails braken we open en de groenstrook verlaagden we. Hierdoor kan regenwater gemakkelijker in de grond sijpelen in plaats van dat het via de riolering wegstroomt. Dit is beter voor de natuur. We zorgden ook voor extra beplanting met verschillende soorten hoge bomen die van nature in onze omgeving voorkomen.
Aan de zijde waar verkeer de stad uitrijdt maakte de pechstrook en vangrail plaats voor:
- een groenstrook met bomen
- een dubbelrichtingsfietspad van 3 meter
- een schrikstrook met haag tussen het fietspad en de weg wat deze omgeving veiliger maakt voor fietsers
Aan de zijde waar het verkeer onze stad binnen rijdt, kwam er een breed fietspad en groenstrook. Daar was de ruimte iets beperkter, maar zorgden we toch voor een invulling van goede kwaliteit. De buffergracht is behouden want ook die zorgt voor opslag van (een teveel aan) regenwater, en voor een goede waterinfiltratie.
Dit stadsvernieuwingsproject beëindigen deden we met een vernieuwing van de asfalt op het kruispunt van de N16 met de Elektriciteitstraat. Dat kruispunt is in het kader van stadsvernieuwingsproject Wattland ook vernieuwd.
Over de volledige nieuwe stadsboulevard kwamen 100 hoge bomen bij.
Dit project had een prijskaartje van 1.25 miljoen euro.
Ligging
Het stukje dat we vernieuwen ligt tussen de Elektriciteitstraat en de brug over de Dijle.