We vertellen op deze pagina hoe de mobiliteit in de wijk geregeld wordt. Heb je informatie nodig over de huidige verkeershinder en omleidingen? Kijk dan naar hinder tijdens de werken.
De Gandhiwijk is vandaag goed bereikbaar met de auto en het openbare vervoer. Daar willen we niets aan veranderen. Wel zorgen we ervoor dat fietsers en voetgangers zich veilig door de wijk kunnen verplaatsen.
Verkeerscirculatie
De wijk bestaat uit een aantal grotere straten en kleine woonerven. De hoofdontsluitingen voor de wagen zijn de heraangelegde Ventweg, Ivo Cornelisstraat, Kardinaal Cardijnstraat en Jozef Verbertstraat. Hier geldt zone 30.
Een deel van de Ivo Cornelisstraat is niet toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer (auto’s, vrachtwagens, bromfietsers A en B). Het gaat om het deel tussen het kruispunt met de Kardinaal Cardijn- en Abeelstraat.
De Mahatma Gandhistraat werd geknipt. Dit was nodig om het centrale plein te kunnen aanleggen. Dat wordt het kloppend hart van de wijk. Je kan er sporten, spelen, picknicken of gewoon gezellig samenkomen.
Woonerf
De rest van de straten zijn woonerf. Hier mag je 20 km/u rijden. Je mag voetgangers en kinderen niet hinderen.
Voetgangers en kinderen mogen de volledige breedte van de weg gebruiken. Kinderen mogen in een woonerf ook spelen op straat.
Parkeren in een woonerf mag enkel op plaatsen die afgebakend zijn met wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur. De letter P staat op het parkeervak.
Het begin van de Gandhistraat aan de Jubellaan is vandaag al een woonerf.
Woningen blijven bereikbaar
Om autoluwe of autoloze straten te kunnen realiseren, moet een deel van de huidige verkeersinfrastructuur beperkt worden. Natuurlijk blijven woningen bereikbaar.
- De nieuwe woningen die grenzen aan de Jubellaan hebben halfondergrondse parkeerplaatsen. Bewoners kunnen de garages bereiken via de Ventweg.
- Het doorgaand verkeer wordt uit de wijk gehouden. Je kan de wijk alleen nog in- en uitrijden via de Jozef Verbertstraat en de Ventweg.
- Voldoende wandel- en fietsstraten waar geen ander verkeer is toegelaten.
- Door brede wegen uit de wijk te houden, zal het verkeer trager rijden.
Openbaar vervoer
De Lijn blijft de wijk bedienen. Kijk op www.delijn.be voor de actuele dienstregeling.
Nieuwe straatnamen
Tijdens de werken aan het openbaar domein worden er heel wat nieuwe straten aangelegd. Zij moeten natuurlijk ook een eigen naam krijgen. Om geen verwarring te creëren tussen oude en nieuwe straatnamen, kozen we alle straatnamen in één keer, samen met de bewoners. Stad Mechelen maakt met die namen een nieuw stratenplan op. Dat zal bij het einde van de werken in voege gaan. We informeren de bewoners op tijd.
Nieuwe huizen krijgen voorlopig een tijdelijk huisnummer. Van zodra de nieuwe straatnamen in voege gaan, zullen ook de tijdelijke huisnummers vervangen worden door permanente nummers.
Veelgestelde vragen
Wat is het parkeerbeleid in de wijk? Verdwijnen er parkeerplaatsen?
Het aantal parkeerplaatsen blijft gelijk, maar parkeerplaatsen zullen wel verplaatst worden. Zo worden bijvoorbeeld alle dwarsparkeerplaatsen weggenomen. Dwarsparkeerplaatsen zijn onveiliger dan langsparkeerplaatsen en passen niet meer in een moderne en veilige mobiliteitsvisie.
Zijn er op Ivo Cornelisstraat en Kardinaal Cardynstraat fietspaden voorzien?
Nee, fietsers fietsen mee op de rijbaan. In deze straten geldt een zone 30. De oversteekplaatsen worden verhoogd om snel rijden te ontmoedigen. Daarnaast zijn er voldoende trage wegen voorzien die fietsers en voetgangers door de wijk leiden.
Mobiliteit
Huis van de Mechelaar
Reuzenstraat 1
2800 Mechelen
Navigeer