De kantoren van Stad Mechelen kregen een totale remake. Op het eerste zicht met splinternieuw meubilair. Maar 41% procent van het bestaande meubilair werd opnieuw ingezet, terwijl 16% werd gerecupereerd tot nieuw meubilair.
Wat overbleef, werd maximaal ingezet in andere stadsprojecten of weggeschonken aan goede doelen en vzw’s.
Nieuwe meubelen van afvalstoffen
Voor de herinrichting werkte Stad Mechelen samen met NNOF. Zij transformeren kantooromgevingen in al haar facetten: werkplekconcept, inrichting, werkprocessen en ondersteunende diensten. 28 ervaren professionals in bouw- en renovatieprojecten doen dit volop volgens circulaire principes: zo weinig mogelijk verspilling, zo efficiënt mogelijk ruimtes innemen, zoveel mogelijk hergebruik.
"Wat hergebruikt kan worden, hergebruiken we in nieuwe meubels. Of brengen we naar producenten die het opnieuw kunnen gebruiken. Wat onbruikbaar is, recycleren we zo zuiver mogelijk en volgens strikte regels. Die triage doen we dicht bij de klant: onze vrachtwagens zijn uitgerust met mobiele ontmantelingsunits. De nieuwe meubels worden gemaakt in Vilvoorde door medewerkers uit de sociale economie. Na een grondige proefperiode, bieden wij hen een vast contract in de gewone arbeidsmarkt”, vertelt manager Anne Lenaerts.
Pioniers
Toen NNOF ontstond in 2013 was de klant er nog niet klaar voor. “De concurrentie met standaardleveranciers van kantoormeubilair is natuurlijk groot. Maar wat zij doen, kan je niet vergelijken met ons verhaal: lokale productie, duurzame principes en sociale economie. Stilaan keerde de markt in ons voordeel. Door aankopers van grote bedrijven te overtuigen, maar ook doordat er maatschappelijk heel wat in ons voordeel verandert. Nu nog moeten we consolideren wat we hebben bereikt en stevige promotie blijven voeren voor NNOF.”
Er zijn nochtans vele voordelen aan een circulaire kantoorinrichting. Je verlengt de levensduur van meubelen, verkleint de afvalberg, boort minder nieuwe en schaarse grondstoffen aan en produceert minder CO2 (tot wel 90% in sommige gevallen!).
Start klein met grote impact
NNOF ontstond toen de broers Didier en Christophe Pierre de ecologische impact van de verhuissector analyseerden. “De impact is enorm. Het vrachtverkeer ligt natuurlijk het meest voor de hand. Maar er wordt ook voortdurend veel meubilair weggegooid dat nog perfect bruikbaar is. Door dat materiaal te gaan hergebruiken en lokaal te produceren, hebben we een grote impact op onze ecologische voetafdruk.”
Anne raadt elke ondernemer die volgens circulaire principes wil werken, aan om zo’n impactanalyse van het bedrijf te doen. “Dat was een echte eyeopener voor ons. Wat is je grootste uitstoot? En waar is het haalbaar om in te grijpen? Er zijn vaak veel manieren om je impact te doen dalen. Je hoeft niet meteen alles om te gooien. Vaak zie je zelf ook niet waar je kan ingrijpen. Laat je dan adviseren door een goede consultant.”