Na enkele jaren als innovatieconsultant te werken, besloot Senne De Wachter, een 26-jarige Mechelaar en product designer met een passie voor duurzaamheid, een nieuwe weg in te slaan. Hij waagde de sprong naar ondernemerschap en zo ontstond Solomon, een circulaire onderneming met een heldere missie: voedselverspilling tegengaan door van imperfecte groenten heerlijke, gezonde soepen te maken. 

De perfectie van imperfectie 

“We verspillen veel groenten omdat ze er niet perfect uitzien. Soep biedt een doeltreffende, gezonde oplossing voor dit probleem.” 

Met Solomon pakt Senne een belangrijk probleem aan: voedselverspilling. "We verspillen vandaag veel groenten omdat ze er niet perfect uitzien", vertelt Senne. "Consumenten kiezen vaak de mooiste exemplaren, waardoor supermarkten de rest afwijzen tot op het niveau van de boeren, die hierdoor een groot deel niet verkocht krijgen. Die groenten kosten veel tijd en werk, maar ook vooral veel water en landgebruik, samen met de groenten gaat dit allemaal verloren."

Gezondheid op de eerste plaats 

De soepen van Solomon zijn in de eerste plaats natuurlijk en gezond. Zonder toevoeging van smaakversterkers dus. 

“Onze soepen bestaan enkel uit groenten, bouillon en water. Niet meer, niet minder,” zegt Senne. “Ze zijn volledig plantaardig en bevatten weinig zout. Bovendien steriliseren we de soepen ook. Zo kan je ze langer op kamertemperatuur houden, zonder bewaarmiddelen. Zo vangen we ook seizoensgebonden pieken op, bijvoorbeeld van tomaten in de zomer, en vermijden we een eenzijdig aanbod op specifieke momenten in het jaar.” 

Soep heeft altijd al een rol gekend als buffer tegen verspilling net zoals het proces van sterilisatie. Samen bieden ze echt een doeltreffende oplossing voor deze grote uitdaging. “Mensen maakten altijd al soep van overschotten, en dat principe vertalen we naar een modern, circulair verhaal,” legt Senne uit. 

Lokaal en met sociale impact 

"Samen met onze partners scheppen we werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt." 

Naast gezondheid zet Senne ook duurzame productie centraal. Dat doet hij door samen te werken met lokale boeren en bedrijven. Solomon koopt reststromen van boeren aan tegen een eerlijke prijs en werkt samen met een maatwerkbedrijf voor de productie en sterilisatie. 

Door samen te werken met een maatwerkbedrijf kan Solomon niet alleen impact maken op klimaat, maar ook op menselijk vlak, zegt Senne. “Samen met onze partners scheppen we werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Soupscriptions 

Solomon richt zich in de eerste plaats op B2B klanten. Bedrijven kunnen met een unieke soupscription-formule: wekelijks soepen ontvangen, terwijl de gebruikte flessen worden opgehaald. Voor particulieren werkt Solomon binnenkort samen met buurtwinkels, korteketenwinkels en boerenmarkten. In de toekomst wil Senne zijn bereik uitbreiden naar meer consumenten in Mechelen en B2B-klanten in Antwerpen.

Bewustwording en storytelling 

"Storytelling helpt om een band te creëren met voedsel en de mensen die het produceren" 

Solomon is meer dan soep. Met sterke storytelling probeert Senne bewustwording te creëren rond voedselverspilling. “Op onze etiketten vertellen we de verhalen van de groenten en de boeren die eraan hebben bijgedragen. Een pompoen van een Hombeekse boer die door de hagel beschadigd raakte, krijgt op die manier een tweede leven én een stem,” vertelt Senne. “Mensen zijn emotioneel betrokken bij zulke verhalen. Het helpt om een band te creëren met het voedsel dat we eten en de mensen die het produceren.”

Uitdagingen  

Het pad naar circulair succes is niet zonder uitdagingen. “De logistiek is gigantisch,” geeft Senne toe. “Het is een hele puzzel om al die reststromen op tijd op de juiste plek te krijgen. Ook smaakconsistentie bij productie op grote schaal, met enkel seizoensgroenten en sterilisatie, vraagt onze voortdurende aandacht. En samenwerkingen met retail zijn een uitdaging door de hoge eisen in die sector voor een kleine producent.” Toch blijft het product altijd centraal staan. Alles eromheen – de service, de logistiek – is belangrijk, maar soep moet in de eerste plaats lekker en gezond zijn.” 

Groeien vanuit partnerships 

"Het Sluit de Cirkel-traject zette ons op weg met vragen rond doelgroepen, marketing, verpakkingen en productontwikkeling"

Vandaag staat Senne klaar om met Solomon de regio te veroveren. De solide basis van zijn bedrijf kon hij leggen met ondersteuning van specialisten in het Sluit de Cirkel-traject van Stad Mechelen.  Daar kreeg Senne toegang tot strategisch advies, netwerkondersteuning en een klankbord om zijn ideeën te verfijnen. “Met de hulp van experts zoals Jan Leyssens en Stéphane Vanden Broeck hebben we onze focus kunnen aanscherpen. Ze hielpen ons met vragen rond doelgroepen, marketing, verpakkingen en productontwikkeling,” legt Senne uit.  

Een blik op de toekomst 

Hoewel Solomon nog in de start-up fase zit, zijn de ambities duidelijk. Senne wil niet alleen voedselverspilling tegengaan, maar ook bedrijven, producenten, consumenten en overheden inspireren om bewuster om te gaan met voedsel. “We willen een continue afzetmarkt creëren voor imperfecte groenten en tegelijk een groter bewustzijn rond duurzaamheid op gang brengen,” zegt hij. Daarnaast werkt Solomon aan opschaling door nieuwe partnerships te smeden en meer afzetkanalen te vinden.

“Mijn grootste wens is dat Solomon niet alleen soepen maakt, maar een beweging wordt,” besluit Senne. “Een beweging die aantoont dat duurzaamheid en circulariteit haalbaar én lekker zijn.” 


Met Solomon bewijst Senne De Wachter dat imperfecte groenten niet het einde van de rit hoeven te zijn. Integendeel: ze vormen de basis voor een nieuw, circulair verhaal waar iedereen beter van wordt.  Meer weten of zelf interesse in een Soupscription? Surf naar www.solomonsaves.be.