Het betaald verlof gaf gewone burgers vanaf de jaren 1930 voor het eerst toegang tot toerisme. Vooral daguitstappen in eigen land werden erg populair. Naast de kust en de Ardennen verkenden velen het nieuwe stukje België in de Oostkantons.
De NMBS en allerlei reisorganisaties speelden vlot in op de nieuwe markt van het dagtoerisme. In het zomerseizoen vertrokken talloze excursietreinen vanuit de grote en middelgrote steden naar allerlei bestemmingen. Dat de reizigers vaak langer onderweg waren dan op hun eigenlijke toeristische bestemming, maakte niet uit. Het reizen op zich was een deel van de beleving. Extra treinpersoneel en geluidsinstallaties in de rijtuigen maakten de ritten bijzonder. Op de ‘radiotrein’ klonk uit de luidsprekers niet alleen muziek maar ook toeristische informatie. Duizenden mensen per jaar, vaak in groepen, waren zo uren onderweg en genoten met volle teugen. Jef Van Olmen neemt ons mee terug naar de periode van dit massatoerisme avant la lettre.
Over de spreker
Jef Van Olmen was tijdens zijn loopbaan transporteconoom en veiligheidsadviseur voor vervoer van gevaarlijke goederen. Het feit dat zijn vader en nonkel spoormannen waren, voedde van jongs af aan zijn interesse voor de spoorwegen en hun geschiedenis. Jef is voorzitter van Febelrail (de federatie van Belgische verenigingen van spoorvrienden) en medeoprichter en oud-voorzitter van de Werkgroep Spoorweggeschiedenis.
Praktisch
- Donderdag 31 oktober 2024 om 20u
- Het Predikheren - Zaal Mandela
- Tickets: Standaard € 7,00 | UiTpas met kansentarief € 1,40 | Reeksabonnement: € 22,40
Koop je een reeksabonnement voor alle 4 de lezingen? Dan krijg je 20% korting.