Take-away is intussen flink ingeburgerd in onze gastronomische wereld en dat zal ook de afvalberg geweten hebben. Het wordt bij wijze van spreken een plastic soep. Maar niet als het van red-use afhangt. De start-up zette in Mechelen een project op poten met herbruikbare verpakkingen voor afhaalmaaltijden. Chez Eline is één van de restaurants die er actief gebruik van maakt.
Met wie maken onze lezers kennis?
Marjan: “Mijn naam is Marjan Van Hecke, operations manager bij red-use. Wij zijn ontsproten uit Durafest, onder meer gekend van herbruikbare bekers op events, en hebben de missie om de afvalberg flink te verkleinen met duurzame oplossingen. Met red-use richten we ons op de markt van take-away door herbruikbare bowls aan te bieden aan bijvoorbeeld cateraars, retailers en restaurants.”
Johan: “En ik ben Johan De Ruyck. Samen met mijn vrouw Halima Driouich baat ik Chez Eline uit, waarbij we Mechelaars meenemen naar de Marokkaanse keuken. Sinds kort zijn we actief vanuit Bardok, de gloednieuwe uitvalsbasis van Sundry Seeds aan zwembad Geerdegemvaart. Van bij de komst van red-use naar Mechelen zijn we ingestapt in hun project.”
Hoe hebben jullie elkaar gevonden?
Johan: “Tajines en take-away zijn niet altijd een makkelijke combinatie. Het gaat om warme maaltijden, met veel olie en saus, waardoor het niet evident is om een goede verpakking te vinden. Tot we begin dit jaar red-use leerden kennen.”
Marjan: “In Mechelen zijn we toen gestart met een proefproject, dat vanuit de stad werd ondersteund met een subsidie van Mechelen Klimaatneutraal. Dat heeft voor verschillende restaurants de drempel verlaagd om kosteloos in het project te stappen en mee aan een circulair horecaverhaal te schrijven.”
Hoe gaat red-use precies te werk?
Marjan: “Vandaag werken we met herbruikbare bowls in vijf formaten, die we zelf aan de klant leveren. Restaurants gebruiken de bowls voor hun afhaalmaaltijden en scannen ze uit aan de klant, die een waarborg van drie euro betaalt. De klant geniet nadien van de maaltijd, spoelt de gebruikte bowl af en brengt ze terug naar één van de verschillende drop-off points in Mechelen, waarop ze de waarborg dan krijgt teruggestort. De bowls worden daarna door ons afgehaald, gereinigd en opnieuw ingezet bij de restaurants.”
Hoe gebeurt die reiniging?
Marjan: “De gebruikte bowls worden momenteel nog naar onze wasstraat in Rotselaar gebracht, maar het is onze bedoeling om lokaal telkens een partner te zoeken in de sociale economie om ons bij te staan in het afhalen, reinigen en leveren van de bowls. Zo hebben we met Stroom vzw en het maatwerkbedrijf MAAAT vzw twee waardevolle partners gevonden bij het project in Aalst. Dit willen we in alle steden uitrollen. Ook in Mechelen, waar er al gesprekken lopen. Op die manier trachten we het logistieke verhaal zo lokaal en sociaal mogelijk houden.”
Wat maakt dit concept voor Chez Eline zo waardevol?
Johan: “Het multiculturele concept Sundry Seeds, waar we zelf bij zitten, heeft duurzaamheid als prioriteit en daar past onze visie en dit concept helemaal in. Daarnaast vormen de drop-off points een leuk gegeven. Iemand die bij een deelnemend restaurant een afhaalmaaltijd uit zo’n bowl heeft verorberd, kan de volgende keer bij ons binnenspringen. Dat creëert toch wel wat trafiek. En nogmaals: het is vandaag voor ons de beste manier om onze tajines van punt A naar B te brengen.”
Is de kostprijs moeilijk om te dragen?
Johan: “Helemaal niet. De eerste maanden hoefden we niets te betalen dankzij de subsidie, vandaag gaat het om slechts 60 cent per gebruikte bowl. Voordien werkten we bijvoorbeeld voor een Valentijnsdiner met verpakkingen van een euro, en op andere momenten in het jaar schommelde dat tussen 20 en 70 cent. Maar bijlange niet met dezelfde kwaliteit om onze tajines mee te geven aan klanten. In dat opzicht is 60 cent een zeer acceptabele en toegankelijke prijs om mee bij te dragen aan een beter milieu.”
Vandaag is red-use vooral in Mechelen actief?
Marjan: “Klopt, hier werken we momenteel samen met 9 restaurants en een voedingswinkel. Het gaat om Lief, Sundry Seeds, Bavet, Graspoort, Filipino Bites, Carbon, Funky Jungle, The Kind Coconut, Chez Eline en Kabas. De ambitie is om ons concept in diverse steden uit te rollen en om ook een RFID-technologie op poten te zetten. Met RFID technologie en onbemande smartbins – dat zijn verzamelpunten voor bowls – trachten wij het gebruiksgemak van de klant nog te verhogen. Zo kan iemand in Mechelen de trein opstappen met een maaltijd in een red-use bowl en deze bijvoorbeeld in Brussel achterlaten in een smartbin. De technologie moet de bowl dan herkennen en de waarborg automatisch terugstorten.”
Wat brengt de toekomst nog voor red-use?
Marjan: “Naast de uitrol naar meerdere steden en de ontwikkeling van een RFID-technologie, zijn we volop bezig aan een recyclageverhaal. Bowls die stuk zouden gaan, kunnen we vandaag niet recycleren om opnieuw in de voedingssector in te zetten. Dat verbiedt de regelgeving momenteel nog. Het closed loop systeem dat we samen met Borealis aan het bouwen zijn, zou dit in de toekomst wel mogelijk moeten maken.”
Welke woorden poppen automatisch op als jullie denken aan jullie ondernemersverhaal?
Marjan: “Voor mij is dat sociaal, lokaal en toekomst. Want we geloven echt dat we er niet meer naast kunnen kijken. Er is verandering nodig, maar ook een mindswitch. Daar willen wij aan meewerken.”
Johan: “Ik denk dan ten eerste aan integratie. Ook circulair, wat niet gemakkelijk is in de horeca. En kwaliteit. Vandaag is dit de beste manier om onze tajines in take-away aan te bieden.”
Nog een tip als kers op de taart?
Marjan: “Het is het moment om met circulaire initiatieven te starten. Ik roep dan ook iedereen die plannen heeft op om aan de slag te gaan. Laten we als Belgen een voortrekkersrol opnemen in eigen land, vooraleer men vanuit het buitenland België binnendringt. Een lokaal karakter is immers een belangrijke steunpilaar voor een circulair verhaal.”
En dankzij red-use en Chez Eline staan we weer een stap dichter bij een circulaire regio Mechelen. Meer info over red-use vind je op www.red-use.be. Voor Chez Eline kan je op www.chezeline.com terecht.
Zit je zelf met vragen? Ben je op zoek naar informatie of inspiratie? Of ambieer je ook je eerste circulaire stappen te zetten? Laat het ons weten via het circulair ondernemersloket.