Maak een afspraak

Je bent EU-burger en wil de procedure van gezinshereniging met een EU-burger opstarten om een verblijfsrecht in België te krijgen.

Je kan een procedure gezinshereniging als EU-burger opstarten als je 1 van volgende familiebanden hebt met de EU-burger:

  • de echtgeno(o)t(e) of partnerschap gelijkwaardig aan een huwelijk ouder dan 21 jaar
  • de wettelijk geregistreerde partner (duurzame relatie) ouder dan 21 jaar
  • bloedverwanten in neergaande lijn (ook die van de echtgeno(o)t(e) of partner beneden de 21 jaar of ouder dan 21 jaar en ten laste

Je legt bij de opstart van je dossier een aantal documenten voor.

Je krijgt 3 maanden de tijd om bijkomende documenten binnen te brengen. Welke documenten je nodig hebt, is afhankelijk van het type gezinshereniging.

Bij opstart van de procedure:

  • Een geldig nationaal paspoort of identiteitskaart
  • 1 recente pasfoto met witte achtergrond
  • 11 euro (Betaal bij voorkeur digitaal met je bankkaart of QR-code op je smartphone
    )
  • Akte verwantschap afhankelijk van het type gezinshereniging (Originele akte met legalisatie/apostille indien nodig en vertaald naar het Nederlands door een beëdigde vertaler)
  • Voor kinderen die in het buitenland geboren zijn: die je indien van toepassing alsook de erkenningsakte/huwelijksakte van de ouders voor te leggen (Originele akte met legalisatie/apostille indien nodig en vertaald naar het Nederlands door een beëdigd vertaler).

Binnen de 3 maanden: welke documenten je nodig hebt, hangt af van het type gezinshereniging, je komt als:

  • de echtgeno(o)t(e) of partnerschap gelijkwaardig aan een huwelijk ouder dan 21 jaar
  • de wettelijk geregistreerde partner (duurzame relatie) ouder dan 21 jaar
  •  bloedverwanten in neergaande lijn (ook die van de echtgeno(o)t(e) of partner beneden de 21 jaar of ouder dan 21 jaar en ten laste

Deze bijkomende documenten dienen voorgelegd te worden op afspraak.

11 euro (Verhuis naar Mechelen - Betaal bij voorkeur digitaal met je bankkaart of QR-code op je smartphone)

Maak een afspraak