Uit de visie, strategie en het belevingsonderzoek vloeide de noodzaak voort om enkele concrete acties op poten te zetten. Het actieplan bevat alle acties waarmee we onze stad kind- en jeugdvriendelijker willen maken. Hieronder vind je een kleine greep uit het actieplan.
Vrije tijd
Subsidie voor vakantieopvang voor kleuters
Uit een onderzoek van het BOA-decreet blijkt dat er dringend behoefte is aan opvanginitiatieven voor kleuters. Vanuit die nood werd er een subsidie ontwikkeld die initiatieven voor kleuters ondersteunt, zo streven we naar de verdere ontwikkeling van een kwalitatief hoogstaand en toegankelijk aanbod voor kleuters. Meer info.
Jongerenbudget 'Vollenbak'
Vollenbak is een samenwerking tussen ROJM vzw, Tumult vzw en de jeugddienst die jongeren ondersteunt bij de uitwerking van hun eigen projecten. Jongeren met een leuk idee dienen het in bij de jeugddienst en krijgen ruimtelijke, inhoudelijke en financiële ondersteuning bij de uitwerking ervan.
Het project stimuleert niet alleen de persoonlijke ontwikkeling van de jongeren, maar zorgt er ook voor dat ze zelf de kans krijgen om vorm te geven aan het vrijetijdsaanbod in de stad.
Mentale veerkracht
Opkomst
Opkomst is een multidisciplinair team van maatschappelijk werkers, een gezinsbegeleidster en een vroedvrouw. Het team biedt ondersteuning aan Mechelse aanstaande ouders, gaande van praktische hulp bij administratieve vragen tot een intensieve gezinsbegeleiding. Daarnaast kunnen aanstaande ouders deelnemen aan zwangerschapsondersteuning in groep. Meer info.
Overkophuis
Overkop is een samenwerking tussen J@M vzw, CGG en JAC die op een laagdrempelige manier werkt rond mentaal welbevinden, door middel van individuele trajecten en groepsgericht aanbod. Zo realiseren we vroegdetectie en -interventie in het kader van mentale moeilijkheden bij jongeren. Meer info.
Lekker sportief
Een fotozoektocht doorheen de stad voor jonge gezinnen waarbij ze leren over voeding, bewegen en je goed voelen. Meer info.
Participatie en communicatie
Instagrampagina 2800leeft
We streven naar een effectieve en inclusieve communicatiestrategie voor jongeren. Een belangrijk aspect van die strategie is de uitbouw van de Instagrampagina 2800leeft tot een actief communicatiekanaal, dat samen met jongeren wordt opgezet en onderhouden.