Gaëlle Crooneberghs en haar man Enzo startten drie jaar geleden aan een ondernemersavontuur met GILI Drinks. Hun eerste product, een elixir van gember, citroen en honing, ontstond vanuit een zoektocht naar een natuurlijk antwoord op gezondheidsklachten. Maar al snel werd hun product meer dan een gezondheidsdrankje. Vandaag is GILI Drinks een gezonde en duurzame alcoholvrije drank waar je op tal van manieren van kan genieten. Een uniek en veelzijdig product, mét aandacht voor mens en milieu.
De start van GILI Drinks
“Veelzijdig, kwaliteitsvol en gezond gemberelixir met unieke branding.”
Tijdens de COVID-pandemie vroegen familie en vrienden regelmatig naar het gemberdrankje van Gaëlle en Enzo. Met meer tijd omhanden groeide bij het koppel het idee om meer te doen met hun drankje. Gaëlle, die een achtergrond in marketing combineert met en een diepgewortelde interesse in voeding, en Enzo, een hotelmanager met een passie voor koken, merkten dat er behoefte was aan meer dan alleen een gezondheidsdrankje. Marktonderzoek leerde hen dat er gemberdrankjes bestonden, maar dat die niet de veelzijdigheid, kwaliteit en branding hadden waar zij naar op zoek waren. Daarop stelden ze een businessplan op en lanceerden ze officieel hun merk GILI Drinks.
Gezond, net zoals thuis
Vandaag biedt GILI Drinks meer dan alleen hun oorspronkelijke elixir. Alle dranken zijn laag in suikers én volledig natuurlijk, benadrukt Gaëlle.
“We hebben onze productlijn uitgebreid met drie smaken: het originele gezondheidselixir met gember, citroen en honing, een tropische variant met kurkuma, ananas en vlierbloesem, en een kruidige mix van wasabi, limoen en basilicum. Al deze dranken zijn laag in suiker en gemaakt van natuurlijke ingrediënten, precies zoals je ze thuis zou persen.”
Duurzaamheid centraal
“Waar we kunnen gebruiken we lokale grondstoffen. Daarnaast streven we naar een zero-waste productieproces door onze reststromen te verwerken tot nieuwe producten.”
Naast gezondheid is ook duurzaamheid een belangrijke pijler bij GILI Drinks. Gaëlle en Enzo kiezen onder andere voor gerecycleerde materialen voor hun verpakkingen en gebruiken waar mogelijk lokale grondstoffen.
“Onze wasabi wordt geteeld in Nederland en de vlierbloesem halen uit Frankrijk. Wanneer we kunnen kopen we onze honing in België, lukt dat niet, dan gaan we hem elders in Europa zoeken. Kwaliteit blijft wel bovenaan staan: als we de gewenste kwaliteit niet lokaal kunnen vinden, gaan we het verder weg zoeken.”
Daarnaast streeft GILI Drinks naar een zero waste productieproces. Daarom verwerken ze reststromen tot nieuwe, gezonde producten.
"We recycleren onze gember- en kurkumapulp en mengen dit met andere kruiden voor het maken van onze gember-citroenthee. Dit doen we op een zo duurzaam mogelijke manier door het productieproces te optimaliseren. De pulp wordt ingevroren totdat er genoeg is voor een grote productie, om zo de energie-efficiëntie te maximaliseren. Binnenkort lanceren we ook een chai-concentraat dat eveneens onze gember- en kurkumapulp een nieuw leven geeft. Hierbij wordt onze pulp direct hergebruikt en geïnfuseerd met masala kruiden."
Sociale tewerkstelling
Voor GILI Drinks blijft duurzaamheid niet beperkt tot aandacht voor afval en milieu. Ook het sociale aspect is voor Gaëlle en Enzo van groot belang. Daarom gingen ze een samenwerking aan met een maatwerkbedrijf, dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzet voor de verpakkingen en de productie van bijproducten.
Concurrentie en circulaire uitdagingen
“Terwijl we opboksen tegen commerciële dranken brengt ook het circulaire productieproces uitdagingen met zich mee.”
Hoewel GILI Drinks aan een mooi parcours bezig is, betekent dat niet dat er onderweg geen uitdagingen zijn. Volgens Gaëlle hebben die vooral te maken met de grote concurrentie van suikerhoudende dranken en de complexiteit van een zero waste productieproces.
“De consument is suiker en frisdranken gewoon. Daarom moeten we nog vechten om hen bewust te maken van onze gezonde producten en het belang daarvan. Daarnaast is ons circulaire productieproces vaak complex en dus ook niet het goedkoopste. Terwijl we opboksen tegen commerciële, ongezonde en weinig duurzame dranken, brengt ook dat uitdagingen met zich mee.”
Oplossingen en samenwerkingen
Om de vele uitdagingen het hoofd te bieden bouwen Gaëlle en Enzo aan sterke partnerships met producenten en maatwerkbedrijven die hun duurzame en circulaire missie willen ondersteunen. Tegelijk wil GILI Drinks zelf een goede, meedenkende partner zijn en ervoor zorgen dat een nieuwe productie en samenwerking haalbaar is op de korte en de lange termijn.
“Dat doen we door nieuwe producties eerst in-house te testen. Zodra het juist zit met de kwaliteit en smaak en alles zero waste is, kunnen onze partners dit op grote schaal gaan uitvoeren.”
Toekomstvisie
Vandaag vind je GILI Drinks online, in speciaalzaken en in conceptstores. Ook bij de kwaliteitsvolle AD Delhaize en drankencentrales kan je de duurzame drankjes terugvinden. Daarnaast leveren ze ook aan B2B-klanten zoals restaurants, hotels, cafés en bedrijven. Met een groeiende aanwezigheid in Frankrijk en een focus op kwaliteitsvolle ketens wil het bedrijf de komende jaren blijven innoveren en hun marktaandeel vergroten, ook over de grenzen heen.