Laat je inspireren door het circulaire sociale fietsverhaal van E-bis

E-Bis

Wist je dat 30% van de leasefietsen bij de afloop van het leasecontract niet opnieuw worden ingezet? Die 30% wil E-bis terugdrijven naar 0% door leasemaatschappijen te ontzorgen en sociale werkkrachten in te schakelen. Zo krijgen fietsen een nieuwe toekomst en krijgen fietstechniekers kansen op hun weg naar de reguliere arbeidsmarkt.

Een duurzaam fietsverhaal met een sociaal kantje

Wat moeten we weten over het duo achter E-bis?
Ecoso vzw en Blusser bv zijn twee Mechelse organisaties die de krachten bundelen in E-bis. Ecoso vzw is een sociaal maatwerkbedrijf met 8 Kringwinkels, een hout - en een fietsatelier. Blusser bv, dat zijn Benjamin Van den Bon en ik, Willem Beeck. Beide geboren en getogen Mechelaars. In 2016 en 2017 heb ik zomerbar De Komeet opgestart. Benjamin, die trouwens unit manager bij Fiets! is, is daarbij altijd mijn rechterhand geweest. De expertise, vaardigheden en netwerk van Ecoso en Blusser bleken een perfecte match voor het ontstaan van E-bis.

Waar lag de startstreep voor E-bis?
“Bedrijven zijn zeer bedrijvig in het leasen van fietsen. Na een periode van 3 leasingjaren krijgen de medewerkers dan de keuze: de fiets overkopen of een nieuwe leasen. En wat blijkt, gemiddeld 30% van de fietsen wordt teruggegeven en niet meer opnieuw ingezet. Dat wilden we niet laten gebeuren en dus hebben we snel de link gelegd met het Fietsatelier van Ecoso vzw.”

En die link zien jullie als een win-win?
“In plaats van weesfietsen die het Fietsatelier van de politie binnenkrijgt, kunnen de werknemers van Ecoso nu aan de slag met A-klasse-modellen. Daar zitten bijvoorbeeld ook elektrische fietsen bij, wat de opgave voor hen iets uitdagender maakt dan de gebruikelijke herstellingen. Dat geeft hen niet alleen voldoening, maar scherpt ook hun capaciteiten aan om zo een stap dichter bij de reguliere arbeidsmarkt te komen staan. Wij, op onze beurt, kunnen op deze manier kwaliteitsvolle fietsen tegen een aanvaardbare prijs aanbieden.”

“E-bis haalt zijn fietsen over heel Vlaanderen en Brussel. Daarnaast ondersteunen we het Fietsatelier met opleidingen en brengen we de afgewerkte fietsen aan de man vanuit ons gloednieuwe pand op de Battelsesteenweg.”

Wat zal er te vinden zijn op de Battelsesteenweg?
“Een mooie combo van de goedkopere fietsen van het Fietsatelier en het kwalitatieve aanbod van E-bis. In het assortiment van E-bis zitten vooral elektrische fietsen en speed pedelecs, maar ook bakfietsen, koersfietsen of mountainbikes. E-bis en het Fietsatelier zijn geen concurrentie, maar een mooie aanvulling. In de winkel heb je nu voor ieder wat wils. Je kan er bijvoorbeeld een basic herenfiets aankopen voor 80 euro of een elektrische vrouwenfiets voor 600 euro die nieuw 2500 euro kost.”

 

“E-bis wil een betrouwbare speler zijn binnen de gigantische tweedehandsmarkt, en dat bereiken we met de ‘bike pass’"

 

Iedere fiets heeft ook een eigen paspoort?

“E-bis wil een betrouwbare speler zijn binnen de gigantische tweedehandsmarkt, en dat bereiken we met de ‘bike pass’. Die geeft het merk, het model en het bouwjaar aan, en in het geval van een elektrisch model ook het aantal gereden kilometers en de batterijcapaciteit. Bovendien krijg je bij iedere fiets nog een jaar garantie.”

Hoe belangrijk is de samenwerking met Ecoso binnen jullie verhaal?
“Zonder was E-bis er niet geweest. We zijn er rotsvast van overtuigd dat deze circulaire en sociale aanpak essentieel was en is. Je zou versteld staan van de finesse waarover de medewerkers van het Fietsatelier beschikken. Dat heeft ons verhaal mee vormgegeven.”

E-Bis

Waar ligt de finish voor E-bis?
“Dat valt onmogelijk te voorspellen. Veel hangt ook af hoe de leasemarkt zal evolueren. Wel staat vast dat ons businessplan zal blijven evolueren, zoals het dat ook de voorbije periode voortdurend heeft gedaan. Ondernemen is dan ook niet vasthouden aan initiële principes, maar openstaan voor nieuwe opportuniteiten. Zeker in dit sociale en circulaire verhaal.”

Je verhaal in drie woorden?

“Leerproces, opportuniteiten alom en sociaal verhaal.”

Iemand klopt bij je aan voor advies: welke tip geef je?
“Ga niet op de rem staan door je halsstarrig aan je initiële idee te houden. Er komt zoveel op je pad, waardoor je voortdurend flexibel moet zijn en moet schakelen naar een hogere of lagere versnelling. En hecht veel belang aan overleg. Dat kan tot botsingen leiden, maar uiteindelijk stimuleert het de creativiteit, wat je dan weer de kracht geeft om een flinke ‘demarrage’ in te zetten.”

 

En dankzij E-bis staan we weer een stap dichter bij een circulair Mechelen. Meer info over E-bis vind je op www.e-bis.be.


Zit je zelf met vragen? Ben je op zoek naar informatie of inspiratie? Of ambieer je ook je eerste circulaire stappen te zetten? Laat het ons weten via circulaireeconomie@mechelen.be.

Foto's © Sara Verdikt/ Stad Mechelen