Een mooie, betaalbare bril voor iedereen Dat is de missie van Koen Van Pottelbergh, ook gekend als ‘Den Brillenman’. Om die te realiseren trekt hij voluit de kaart van de circulaire economie. Samen met maatwerkbedrijf Ecoso richtte hij vorig jaar ‘Den Brillenatelier’ op. Daar worden monturen van ingezamelde brillen door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gerefurbished en opnieuw op de markt gebracht. Begin juni kwam daar ook het slijpatelier bij, waar de maatwerkers onder begeleiding van specialisten ook brilglazen slijpen. “Zo kunnen we mensen sneller helpen aan een mooie, betaalbare bril op de juiste sterkte én bieden we onze maatwerkers groeikansen en zinvol werk”, vertelt Den Brillenman.  

Sociale missie, circulaire oplossing 

Het idee voor Den Brillenatelier ontstond tijdens de coronapandemie, vertelt Koen. Als opticien en sociaal geëngageerd ondernemer vroeg hij zich af hoe het inzamelen en een nieuw leven geven van oude brillen kon bijdragen aan zijn missie om een mooie bril toegankelijk te maken voor iedereen.  

“In het begin maakte ik dagelijks een vijftal brillen in eigen atelier en verkocht die dan in mijn winkel in de Befferstraat. Maar het project barstte al snel uit zijn voegen, en dus moest ik op zoek naar een oplossing”. 

Die oplossing vond Koen in een samenwerking Ecoso. Onder impuls van ‘Circulair Verbinder’ Kris Bauwelinck zette het maatwerkbedrijf mee zijn schouders onder het initiatief door de brillen te verkopen in de verschillende Ecoso-winkels  én door samen Den Brillenatelier te runnen. 

schoonmaken van de brillen

Circulaire kwaliteitsmonturen in de winkel 

Een jaar en duizenden brillen verder werken er twee voltijdse maatwerkers op het project en zijn de brillen te vinden in Den Brillenatelier, Circuit Antwerpen Zuid en de 16 Cirkels-winkels van Ecoso en kringwinkel Antwerpen.  

“In Antwerpen, Mechelen en Boom hebben we “Refaced” shop-in-shops waar mensen kunnen kiezen uit meer dan 500 circulaire kwaliteitsmonturen, oogtesten kunnen laten afnemen en brilglazen kunnen bestellen. In de andere winkels hebben we kiosken met een beperktere keuze van een dertigtal monturen.”  

Het slijpatelier: het juiste antwoord op groeipijnen 

Door het slijpen inhouse te organiseren creëren we nieuwe tewerkstelling en brengen we onze circulaire brillen sneller tot bij onze klanten.

 

Met het slijpatelier voegen Koen en Ecoso een noodzakelijke schakel toe aan dit circulaire project. Het succes zorgde voor een langere doorlooptijd, het atelier biedt een antwoord op deze groeipijnen. 

“Eén van de uitdagingen in dit circulaire verhaal is het feit dat we brilglazen op maat in de monturen moeten plaatsen. Voor we het slijpatelier openden, gingen de monturen van de winkel naar mijn eigen aterlier en weer terug. Dat lukt als het om een paar exemplaren gaat, maar aan het huidige volume brengt dat logistieke problemen met zich mee.” 

“Door dit inhouse en met onze maatwerkers te organiseren, verkorten we de doorlooptijd en bieden we onze mensen een nieuwe, zinvolle tewerkstelling waarmee ze waardevolle vaardigheden ontwikkelen ”, vult Kris aan. “Het slijpen is gespecialiseerde skill die zonder zware opleiding aangeleerd kan worden. Perfect geschikt voor onze mensen dus.”  

brillen in een staanderComplementaire partners, gedeeld eigenaarschap 

“Dezelfde mindset, dezelfde visie, ieder met z’n eigen troeven en een gedeeld eigenaarschap, is de sleutel tot een succesvol sociaal en circulair verhaal.” 

Wat maakt van Den Brillenatelier zo’n mooi succesverhaal? Als je het aan Koen en Kris vraagt is dat in de eerste plaats de unieke samenwerking tussen twee complementaire partners. 

“Dezelfde mindset, dezelfde visie en ieder met z’n eigen troeven, zo kan je het mooi samenvatten”, vertelt Kris. “Onze core business is de begeleiding van onze mensen. Ook de logistiek zit perfect bij ons. Koen brengt dan weer de technische kennis en de zakelijke ervaring met zich mee. Deze combinatie is de sleutel tot een succesvol sociaal en circulair verhaal.”  

“Dat én een gedeeld eigenaarschap met een gezonde competitie tussen twee partners die de lat samen telkens weer een beetje hoger leggen”, voegt Koen toe.  

Partnerships voor verdere groei 

“Brede partnerships zijn cruciaal voor de groei van Den Brillenatelier.”  

Waar het zal eindigen met Den Brillenatelier en het slijpatelier weet niemand. Maar de ambities van Koen en Kris reiken ver.  

“ Vandaag zijn we volop aan het investeren. Opschalen is noodzakelijk om die investeringen om te buigen tot een financieel succes en met Den Brillenatelier  aan een zelfbedruipend verhaal te schrijven.”  

Goede, brede partnerships staan daarin centraal. "We bouwen aan samenwerkingen met de sociale en de reguliere economie en andere partners. Zo werken we naast Ecoso en Kringwinkel Antwerpen  met onder andere met DPG Media, Post NL, Seaco, BNP-Paribas en verschillende oogartsen samen voor de sourcing van onze brillen. Oxfam is dan weer aan boord als verkooppunt. En met Thomas More Campus De Naeyer werken we aan de ontwikkeling van circulaire neusvleugels op basis gerecycleerde plastics.  

Zulke partnerships zijn cruciaal en willen we in de toekomst verder uitbouwen. We doen dan ook een warme oproep aan bedrijven en organisaties die daar mee hun schouders onder willen zetten.