Bestaande fietszadels refurbishen en opnieuw op de markt brengen: dat is de corebusiness van Kontour. Het doel? Minder nieuwe zadels op de markt en minder afval op de vuilnisbelt. Maar duurzaam ondernemen heeft voor de oprichters Stefan Van Ouytsel en Annelies Geukens nog een ander, belangrijk luik, namelijk innovatief ambacht en design. “Waarde toevoegen door het vernieuwde zadel kwalitatief te personaliseren waardoor mensen het langer koesteren en gebruiken, ook dat is duurzaamheid.”
Fietzadels: deel van het afvalprobleem
“Perfect bruikbare zadels belanden bij het afval. Dat is een probleem waar wij een oplossing voor hebben.”
“In een vorig leven produceerden we duizenden stuks fietskleding per jaar”, begint Stefan het gesprek. “Toen we ons realiseerden dat een groot deel daarvan elk jaar op de afvalberg belandde, besloten we om ons op andere uitdagingen te richten. Die vonden we opnieuw in de fietsenindustrie, deze keer bij de zadels. Want ook daar zit een groot afvalprobleem.”
“Talloze perfect bruikbare zadels belanden bij het afval”, vult Annelies aan. “Op elke nieuwe fiets zit een zadel. Maar wat doet de eigenaar wanneer die de fiets in handen krijgt? Een nieuw zadel kopen dat beter past. Het originele verdwijnt ergens in de garage en gaat jaren later mee met het afval. Hetzelfde geldt voor oudere zadels. Die kunnen als basis van een refurbished zadel vaak nog vele jaren mee. Nu vervangen de meeste mensen die door een nieuw exemplaar. Resultaat? Opnieuw veel, onnodig afval. Voor dat probleem hebben wij een oplossing.”
De (emotionele) waarde van een circulair zadel
“We verbeteren, personaliseren en voegen emotionele waarde toe.”
De oplossing van Kontour gaat verder dan een grondige oplapbeurt. De kracht van circulair ondernemen zit volgens Stefan en Annelies niet alleen in het besparen van grondstoffen en verminderen van afval maar in het creëren van een meerwaarde voor de klant.
“Uiteraard herstellen wij bestaande zadels zodat ze er als nieuw uitzien en voelen”, vertelt Annelies. “Ik vertrek daarbij van het bestaande chassis en bekleed dat opnieuw met schuim en leder. In dat proces combineer ik het authentieke lederambacht met digitale ontwerp- en productieprocessen.”
“Maar we gaan nog een stap verder”, benadrukt Stefan. “Circulaire ondernemingen zoals Kontour kunnen zich uniek positioneren op de markt door met innovatief ambacht en design een meerwaarde te geven aan het bestaande product. Wij doen dat door te verbeteren en personaliseren. Zo verhogen we het comfort van bestaande zadels en voegen we er emotionele waarde aan toe met kleuren, logo’s en tekst.”
Stap voor stap naar duurzame processen
“Wij zijn niet perfect circulair maar werken stap voor stap aan een duurzamere bedrijfsvoering.”
Voor het koppel is duurzaam en circulair ondernemen een evidente keuze en tegelijk ook een lang proces van bijsturen en verbeteren. Daar liggen volgens hen nog veel kansen maar ook uitdagingen.
“Wij claimen in geen geval dat wij perfect circulair zijn in al onze processen”, zegt Stefan hierover. “Integendeel, we hebben op dat vlak nog een lange weg af te leggen. We kunnen dat niet alleen en moeten dat doen in samenwerking met onze partners en klanten. De logistiek is bijvoorbeeld een uitdaging voor Kontour. We hebben wereldwijd klanten en halen vanuit verschillende hoeken zadels op. Daarom proberen we zoveel mogelijk transporten te bundelen.”
“Daarnaast zijn we ook op zoek naar duurzame, plantaardige alternatieven voor het leder dat we gebruiken en toepassingen voor het oude leder van de zadels”, gaat Annelies verder. “Vandaag zijn die er nog niet, althans niet met de elasticiteit die wij nodig hebben. Ook daar is nog werk aan de winkel. We zoeken naar oplossingen maar weten dat een goed, vegan alternatief nog niet voor morgen zal zijn.
Ten slotte krijgen we vaak nieuwe zadels in handen. Het is niet logisch of duurzaam om die meteen te refurbishen. Daarom zijn we met bepaalde fabrikanten in gesprek over de levering van naakte zadels. Stap voor stap komen we zo tot een duurzamere bedrijfsvoering, maar dat kost tijd.”
Ambacht en digitalisering in balans
“Duurzaam ondernemen is ook bouwen aan partnerschappen op lange termijn.”
De grootste uitdaging voor Kontour is volgens Annelies zonder twijfel de opschaling van het bedrijf.
“Wat wij doen is wereldwijd uniek. Er zijn niet zoveel spelers en kwalitatief staan wij aan de top. We willen dit graag opschalen maar stoten daar op drempels bij het vinden van mensen die de ambacht onder de knie hebben. Dat is immers onze sterkte en onze USP. Tegelijk moeten we goed kijken hoe we die ambacht centraal kunnen blijven stellen wanneer we op grotere schaal produceren en dus meer moeten digitaliseren.”
“Tegelijk zien we ook kansen voor Kontour op de fietsenmarkt vandaag”, sluit Stefan af. “Die markt is de laatste jaren geëxplodeerd, met problemen in de supplychain tot gevolg. Producenten zoeken nu naar manieren om opnieuw sterke, lokale partners te vinden. Dat is goed voor Kontour.
Ten slotte stellen we vast dat grote producenten de duurzaamheidsgedachte meer omarmen. Wij leerden die bedrijven kennen toen we nog fietskleding produceerden en onderhielden jarenlang goede contacten met hen. Vandaag hebben we daardoor een netwerk van potentiële partners die geloven in wat we doen. Dat is de sterkte van duurzaam ondernemen: partnerschappen opbouwen, ook al haal je daar op korte termijn niet meteen iets uit. In de toekomst levert dat altijd iets op.”
Ontdek de gepersonaliseerde zadels van Kontour op kontour.cc