Vanuit een gezamenlijk engagement van stad Mechelen en de Mechelse onderwijspartners slaan we opnieuw de handen in elkaar in de strijd tegen uitsluitingen in het onderswijs. We zoeken zo opnieuw naar een waardevol puzzelstuk in de strijd tegen schooluitval.

Proeftuin (2023-2024)

In co-creatie ontwikkelden de stad Mechelen en de Mechelse secundaire scholen ColomaPlus, Ursulinen Mechelen en PTS samen met de 'Blij met mij Academie'  als externe expertisepartner een 6-wekenprogramma, Campus Talent. Tijdens dit eerste proeftuin jaar gingen we aan de slag met 7 klasgroepen en bereikten zo 75 leerlingen en 51 leerkrachten

Wat is Campus Talent?

Een ondersteuningstraject, in de vorm van een 6-wekenprogramma dat binnen het schoolsysteem en de schoolstructuur ademruimte én nieuwe kansen creeërt. We ontwikkelden een programma dat gedurende 6-weken inzet op het versterken en ondersteunen van:

  • leerlingen met een verhoogd risico op uitsluiting
  • de klasgroep van deze leerlingen
  • het leerkrachtenteam van deze leerlingen.

We zetten het Talentdenken van Luk De Wulf in als positief denkkader en als interventie.  Vanuit het talentdenken kijken we naar negatief gedrag als Talent in Overdrive. In het programma zetten we dan ook de leerling terug centraal (en niet het negatief en storend gedrag) en focussen we op een positieve manier op het leren en de kans op slagen.

“Er zijn zeker al uitsluitingen vermeden.” (leerlingbegeleider, schoolpionier proeftuin)

De eerste resultaten
Aan de hand van een veranderingstheorie onderzochten we de resultaten. Zo draagt het programma bij tot de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen, versterkt het hun gevoel van belonging en verhogen we veerkracht. Leerlingen hebben het gevoel te mogen dromen over de toekomst, over hun leerloopbaan, vanuit wie ze zijn. Ook kunnen we door het werken met de hele klasgroep preventief inzetten op een positief klasklimaat en leerlingen versterken vooraleer er sprake is van een verhoogd risico op uitsluiting. Een opvallend resultaat boeken we op het vlak van de ondersteuning van leerkrachten. Zij geven aan zich echt gezien en gehoord te voelen. We stellen vast dat we de veerkracht van leerkrachten kunnen verhogen, dat zij vanuit het talentdenken positief in gesprek kunnen met leerlingen en zo opnieuw kunnen verbinden. Het geeft de nodige energie en ondersteuning om in de klas, met de klas aan de slag te gaan. 

“Ik ben trots.  Ik voel me op mijn plek. Ik twijfelde maar nu weet ik zeker dat ik in deze studierichting thuis hoor.” (leerling)

Campus Talent (2024-2025)

Vanuit de eerste positieve resultaten uit het eerst proefjaar bouwen we dit schooljaar verder aan het 6-wekenprogramma. Samen met ColomaPlus, Ursulinen Mechelen en BA Botaniek en de 'Blij met mij Academie'  voorzien we 9 trajecten.