De oorsprong van Boud Bikes
Stefan Van Ouytsel is gepokt en gemazeld in de fietssector – van sporttextiel tot circulaire fietszadels. Zo zag hij de laatste jaren duidelijk dat er wat fout loopt in de fietsindustrie.
“De fiets is een complex product. Hij wordt meestal geproduceerd in Azië, getransporteerd naar Europa waar hij gemonteerd en gelakt wordt en reist dan naar de fietswinkel. Dat betekent dat merken vaak drie jaar vooruit moeten plannen en winkels een jaar op voorhand een inschatting van hun verkoop moeten maken. Als de vraag verandert of de inschatting niet klopt, zijn de gevolgen groot: faillissementen, cashflowproblemen en onvoorziene overschotten.”
Dit zette Stefan aan het denken. Hoe kun je een fiets ontwerpen die deze problemen doorbreekt? Het antwoord vond hij in een modulair fietsframe dat eenvoudig aangepast, hersteld of hergebruikt kan worden. Zo werd Boud Bikes geboren.
Wat is een modulaire fiets?
“Onze fietsen zijn geen wegwerpproduct, maar een investering voor de lange termijn.”
Het modulaire frame van Boud Bikes bestaat uit standaard aluminium profielen en CNC-gefreesde of 3D-geprinte verbindingsstukken. Deze kunnen eenvoudig aan elkaar worden gekoppeld en aangepast aan de veranderende behoeften van de gebruiker.
“Een jong gezin kan beginnen met een bakfiets om de kinderen door de stad te vervoeren,” legt Stefan uit. “Later kan dat frame worden omgebouwd tot een longtail voor grotere kinderen, en uiteindelijk een cargofiets voor boodschappen.”
Dit systeem heeft twee grote voordelen. Ten eerste verlengt het de levensduur van de fiets, omdat het frame zich kan aanpassen aan de gebruiker. Ten tweede zet het de hele supply chain op z’n kop: lokale productie en herstelling, wereldwijd mogelijk via digitale toepassingen, onafhankelijk van specifieke technologie en die tegelijk opnieuw de gebruiker centraal zet!
“We wilden een herstelbare fiets ontwerpen die, zelfs als Boud Bikes er niet meer is, verder kan blijven bestaan. Onze fietsen zijn geen wegwerpproduct, maar een investering voor de lange termijn.”
Circulaire partnerships
“Samen met E-bis experimenteren we met manieren om de marges te herverdelen in de waardeketen.”
De visie van Stefan is helder, toch blijft Boud Bikes een complexe oefening. Zo is de ontwikkeling van een productpaspoort om de fiets volledig traceerbaar te maken een uitdaging, bijvoorbeeld. “Iedereen in de waardeketen moet daaraan meewerken,” benadrukt Stefan. “We beginnen met een prototype en werken dat stap voor stap uit.”
Door samen te werken met circulaire partners zoals E-bis zoekt Boud Bikes naar manieren om impact te maken in heel de waardeketen. “Veel lokale fietshandels staan onder druk en hebben moeite om marges te vinden. Ons systeem biedt hen een kans op een nieuw verdienmodel, maar die transitie kost tijd. Samen met E-bis experimenteren we met manieren om de marges te herverdelen in de waardeketen. ”
Sluit de Cirkel
Het belang van de lokale fietswinkel werd duidelijk tijdens de deelname van Boud Bikes aan het Mechelse Sluit de Cirkel-traject “Het programma heeft ons laten inzien hoe belangrijk de fietswinkel is als schakel in ons model,” zegt Stefan. “Wat vroeger een blinde vlek was, is nu een kernpunt van onze strategie.”
Het Sluit de Cirkel-traject bracht ook financiële inzichten en duidelijkheid en leidde onder andere tot een succesvol subsidieaanvraag bij VLAIO.
Tenslotte hielp de deelname ook om het verhaal van Boud Bikes scherper te krijgen en awareness te creëren. “We willen dat mensen begrijpen dat deze fiets meer is dan een product,” zegt Stefan. “Het is een kans om de manier waarop we fietsen gebruiken en produceren fundamenteel te veranderen.”
De toekomst van Boud Bikes
“Een nieuwe manier van denken, een flexibel en toekomstgericht systeem, gebouwd om te blijven en een symbool van circulaire economie en lokaal ondernemerschap.”
Met de commerciële lancering op het Sluit de Cirkel-event in november en de geplande marktintroductie in januari 2025, kijkt Stefan met vertrouwen naar de toekomst.
“Er zijn al een aantal believers die vandaag al kiezen voor Boud Bikes. En ik heb vertrouwen dat we de klassieke fietssector zullen meekrijgen. We blijven geloven in een model waarin iedereen in de keten – van producent tot fietswinkel – een duurzaam verdienmodel kan bouwen. Dat is de waarde van onze fiets: een nieuwe manier van denken, een flexibel en toekomstgericht systeem, gebouwd om te blijven en een symbool van circulaire economie en lokaal ondernemerschap.
Of zoals Stefan het ook zegt: “Onze bouds gaan ons overleven.”
Meer weten over Boud Bikes, of zelf eens een testritje maken om te kijken of de wielen van zo'n circulaire fiets nu echt ronder zijn? Surf naar www.boudbikes.com