Het project ART-Forum

Steden en regio’s in het Noordzeegebied staan voor grote uitdagingen als het gaat om transport en mobiliteit. Hoe voorzien we in de mobiliteitsbehoeften van burgers, bedrijven en lokale economie zonder in te boeten aan levenskwaliteit?

De bestaande transportsystemen bieden onvoldoende oplossingen.  Nieuwe technologieën zoals autonoom of zelfrijdend vervoer ontwikkelen zich snel en kunnen knelpunten wegnemen. Maar hoe ga je als stad om met deze technologieën? Wat is de impact ervan? En hoe integreer je ze in het openbaar domein en in je mobiliteitsbeleid. Het Interreg NZR-project ART-Forum begeleidde overheidsinstanties bij het zoeken naar antwoorden op deze en andere vragen.

Partners

ART-Forum bracht 15 partners vanuit zes landen samen onder leiding van de Stad Bremen om hun kennis met elkaar en andere steden te delen.

  • Belgische partners: Stad Mechelen, Autodelen.net, Mpact vzw
  • Duitse partners: Freie Hansestadt Bremen, Verkehrsgesellschaft Bremerhaven, Mobile Zeiten, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V. - Institut für Verkehrssystemtechnik, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V. - Institut für Verkehrsforschung
  • Noorse partners: Bergen Kommune
  • Nederlandse partners: Provincie Groningen
  • Deense partners: Aalborg Kommune, Aalborg Universitet
  • Engelse partners: West Yorkshire Combined Authority, Robert Gordon University

Budget

  • Totaal projectbudget: € 4.320.983
    Bijdrage Interreg Noordzeeregio: € 1.952.992
  • Budget Stad Mechelen: € 398.900
    Bijdrage Interreg Noordzeeregio: € 199.450 

Looptijd: 01.03.2019 – 30.09.2022 

Proefproject: de zelfrijdende shuttle in Mechelen-Noord

In Mechelen geloven we erg in het uittesten van nieuwe, innovatieve technologieën via proefprojecten. Zo creëren we bewustzijn en draagvlak bij onze inwoners en doen we de nodige kennis en expertise op.

Van juni tot augustus 2022 liep er daarom in industriezone Mechelen-Noord een proefproject met een Easy Mile EZ10 shuttle. Dit elektrische en zelfrijdende busje vervoerde niet alleen personen over een traject van 2,5 km, maar bracht ook pakjes van en naar de bedrijven op het terrein. Dat zag er zo uit:

 

Tegelijk onderzochten we via een participatietraject hoe de Mechelaar denkt over de mobiliteit van de toekomst en zelfrijdend vervoer.

Belangrijkste conclusies

  • Toegankelijkheid moet gegarandeerd zijn, bijvoorbeeld door een lage prijs.
  • Er is meer maatschappelijk draagvlak voor autonome deelmobiliteit dan aanvankelijk gedacht.
  • Er is potentieel voor autonome shuttles als vervoer op maat voor andersvaliden of toeristen.

Stad Mechelen kiest bewust voor autonoom en geautomatiseerd transport dat

  • duurzaam, elektrisch en CO₂-neutraal is;
  • inclusief is, ook voor minder mobiele mensen;
  • gedeeld is, aangezien Mechelen al verschillende jaren resoluut voor deelmobiliteit kiest.