De bank
Een van de belangrijkste instanties die je moet contacteren is de bank. Wellicht heeft de overledene een of meerdere bankrekeningen. Misschien zijn er ook spaarboekjes, effectendossiers, een kluis… De erfgenamen van de overledene moeten alle bankinstellingen waar de overledene klant was op de hoogte brengen van het overlijden. Zodra de bank op de hoogte gebracht is, moet ze alle tegoeden van de betrokkene én van de wettige echtgeno(o)t(e) blokkeren en de eventuele kluis verzekeren (ongeacht het huwelijksstelsel). Eventuele volmachten zijn niet langer geldig. De bank moet een lijst met al deze tegoeden opstellen en overmaken aan de Administratie van de Registratie, die de successie regelt.
Deblokkering van rekeningen
De rekeningen kunnen gedeblokkeerd worden zodra de bank op de hoogte is van de wettige erfgenamen van de overledene. Hiervoor heb je nodig:
- Een attest van erfopvolging. Om dat attest aan te vragen neem je contact op met de FOD Financiën. Sinds 18 juli 2022 kan die aanvraag volledig online gebeuren in MyMinfin. Meer informatie vind je op de webpagina van de FOD Financiën ‘Deblokkeren van bankrekeningen (attest van erfopvolging)
- Als je geen toegang hebt tot MyMinfin kan je contact opnemen met het contactcenter op 02 572 57 57 om een papieren aanvraagformulier te krijgen.
Wat blijft mogelijk wanneer de banktegoeden geblokkeerd zijn?
- De bank kan betalingen verrichten die uit de nalatenschap voortkomen, zoals ziekenhuisfacturen en begrafeniskosten.
- Echtgenoten of wettelijk samenwonenden kunnen een voorschot krijgen.
- Stortingen op de rekeningen blijven mogelijk.
- Op het ogenblik dat de bank de tegoeden vrijgeeft, moeten alle erfgenamen in persoon of via volmacht aanwezig zijn.