Samen leven betekent ook samen beslissen. Maar sommige stemmen zijn stiller dan andere. Die van jongeren bijvoorbeeld. Daarom zetten we hen tijdens deze studiedag in de kijker. Wat hebben jongeren nodig om te kunnen participeren? Hoe moeten we naar hen luisteren? En hoe kunnen we hun boodschap omzetten naar krachtig beleid?

Dat zijn vragen waar verschillende stadsdiensten zich de afgelopen maanden (en zelfs jaren) over bogen. De projecten MUST-a-Lab, Cultuurbotsing en het belevingsonderzoek kinderen en jongeren leerden ons verschillende lessen. Die delen we graag op onze inspiratiedag. Om de stem van jongeren luider te laten klinken.

  • Dinsdag 15 oktober
  • 10 - 18u
  • Het Predikheren, Goswin de Stassartstraat 88, Mechelen.

Schrijf je in voor de inspiratiedag

Programma

 


Jongeren aan het woord: hun do's en dont's

Hoe creëer je voldoende vertrouwen om jongeren hun zeg te laten doen? Wat hebben jongeren nodig om zich veilig genoeg te voelen om het woord te nemen?

Leerlingen van Busleyden Atheneum Stassart

Moderator: Kathleen Vogelaers, Scholierenkoepel

De kunst van het luisteren - 3 methodieken

keuzesessie 1: Aan de slag met kwetsbare jongeren

Voor sommige jongeren is het bijzonder moeilijk om hun stem te laten horen. Uit de praktijk: hoe luisteren naar kwetsbare jongeren?

Illias Marraha, Stad Mechelen en Hassna El Gazuani, Overkop Mechelen

keuzesessie 2: Storyweaving: focus op diep luisteren

Maak kennis met de vaardigheid om diep te luisteren naar de wereld van ervaringskennis, hoop, inzet en prachtige ideeën van jongeren. Ervaar hoe je betekenissen, rode draden, lessen en mogelijkheden doorheen de groeiende verzameling van verhalen kan ontdekken.

Marianne Schapmans, Hogeschool Gent

keuzesessie 3: De kunst van het luisteren

Hoe kan je fotografie gebruiken om een veilige omgeving te creëren en jongeren in beweging te krijgen? Maak kennis met een artistieke methodiek waarbij ook minder talige jongeren zich kunnen uitdrukken.

Katleen Gils, fotograaf en therapeut

Input verzameld, en nu? Enkele inspirerende voorbeelden

keuzesessie 1: Cultuurbotsing

Erfgoed gaat om meer dan het verleden bewaren. Soms opent het deuren om te praten over wat ons vandaag bezighoudt. In Cultuurbotsing gingen we samen met jongeren en leerkrachten op zoek naar wat dekolonisatie betekent in de schoolomgeving en hoe het koloniale verleden ons denken en spreken (onbewust) mee gevormd heeft.

Don Pandzou, inclusie en diversiteit expert en Marijke Wienen, Stad Mechelen

keuzesessie 2: Must-a-Lab

Leer hoe je beleidsaanbevelingen krachtiger kan maken door ze eerst uit te testen via micro-experimenten.

Tamara Stojanovic, Stad Mechelen

keuzesessie 3: Kind- en jeugdvriendelijk Mechelen

Dit jaar heeft de stad het officiële label Kindvriendelijke Stad ontvangen, mede dankzij de centrale rol die Mechelen toekent aan de participatie van jongeren in haar strategisch actieplan. Dit actieplan is gebaseerd op de resultaten van een uitgebreid belevingsonderzoek bij de doelgroep. Benieuwd naar de uitkomsten? Deze resultaten bieden een helder inzicht in de behoeften en wensen van jongeren, en vormen de basis voor de concrete acties die de stad onderneemt om een kindvriendelijke omgeving te creëren.

Jolan Rooze, Stad Mechelen

Afsluiter

Jimmy Wertelaers, Bataljong


Organisatoren

MUST-a-Lab

Wat maakt dat kinderen en jongeren met een migratieachtergrond zich thuis voelen op school? Het Europese project MUST-a-Lab brengt kinderen, jongeren, ouders, leerkrachten en andere professionals samen om het welbevinden van kinderen en jongeren met een migratieachtergrond te verhogen.

Meer info

Erfgoedcel Mechelen

Erfgoedcel Mechelen zet in op roerend en immaterieel erfgoed in Mechelen en de regio. Ze ondersteunt en verbindt mensen, verengingen en organisaties met een hart voor cultureel erfgoed. Van professionals tot vrijwilligers. Want samen zorgen we ervoor dat ons erfgoed actueel blijft en houden we het oog op de toekomst. Dat doen we door heel diverse types erfgoedspelers te versterken of te verbinden en samen te experimenteren. Met extra aandacht voor creativiteit, inclusie en duurzaamheid.

Meer info

Jeugddienst

De Mechelse jeugddienst wil opkomen voor de belangen van alle kinderen en jongeren. Vanuit onze regierol bouwen we bruggen met stadsdiensten en andere partners binnen de jeugdsector om samen met hen een kind- en jeugdvriendelijk Mechels beleid te voeren. We beschouwen kinderen en jongeren als experten van hun eigen leefwereld. De jeugddienst creëert ruimte om hen te laten participeren aan het beleid. Daarom zijn we nieuwsgierig naar hun noden en aanwezig in hun leefwereld. De jeugddienst stimuleert kinderen en jongeren bovendien om hun talenten te ontwikkelen. We maken samen een kader zodat alle kinderen en jongeren zich thuis voelen in Mechelen.

Meer info

Team Leerrecht en gelijke onderwijskansen

Het team leerrecht en gelijke onderwijskansen van Stad Mechelen wil het recht op leren verzekeren en gelijke, kwaliteitsvolle onderwijskansen creëren voor alle kinderen, jongeren en volwassenen die leren en studeren of wonen in Mechelen. We zorgen onder andere voor ontmoetings-, professionaliserings- en netwerkkansen voor onderwijsprofessionals rond uitdagingen in het onderwijs. Daarbij overschrijden we netten en sectoren. Dat doen we in de eerste plaats met en voor de Mechelse onderwijsprofessionals en scholen, maar we zijn ook een aanspreekpunt voor andere professionals met bezorgdheden over onderwijsloopbanen. Ten slotte activeren we andere sectoren om bij te dragen aan gelijke onderwijskansen.

Meer info


MUST-a-Lab is opgericht door de Asylum, Migration and Integration Fund van de Europese Unie. De inhoud van deze publicatie geeft uitsluitend de mening van de auteur weer en valt enkel onder zijn/haar verantwoordelijkheid. De Europese Commissie is in geen geval verantwoordelijk voor het gebruik (dat gemaakt kan worden) van de inhoud.